Ny bok, nya idéer

Jag har länge velat ha en Irländsk fisketröja, eller som den också heter, en Aran-tröja. Jag har länge  letat med ljus och lykta på nätet efter ett mönster som faller mig i smaken, men inte hittat det.
Istället så hittade jag en bok!
"Aran knitting" av Alice Starmore


I den så finns en massa historia, fina tröjmönster, förklaring och mönster på hur man stickar de olika slags kablarna, flätorna, honungsrutorna och knutarna. Men det allra bästa av allt, måste ändå vara kapitlet om hur man skapar sitt eget mönster.
Så, i skrivande stund arbetar jag ömsom med att skapa mig ett tröjmönster som jag kan bli supernöjd med och ömsom med att sticka provlappar i de olika teknikerna. 
Här är en bild på min första provlapp. Jag tror att jag har stickat fel ca 4 gånger på denna.


Normalt så tror jag att man stickar en Aran-tröja i ett ganska så styvt ullgarn, men det ska inte jag göra. Jag ska sticka min tröja i ett garn spunnet av ull ifrån Blue faced Leicester-fåret, den mjukaste ullen jag arbetat med. För att kunna göra det, så måste jag först köpa ullen, sedan spinna garnet innan jag kan börja med min tröja. Ett riktigt långtids-projekt med andra ord. Ullen är beställd, så nu väntar jag bara på leverans och tills den kommer, så funderar jag på att arbeta lite på sängöverkastet. Det är inte mycket kvar på det nu!

Kommentarer