Redan höst

Oj, vad tiden går! I dag så är det på dagen 6 månader sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Det var aldrig meningen att det skulle gå så lång tid emellan inläggen, men nu gjorde det det, så i dag så kör jag en liten uppdatering på vad som hänt de senaste sex månaderna.

Calle 50

Våren startade bra, både tidigt och varmt, men sen så kom den av sig. Vädret blev ganska mycket sämre och på Calles 50:årsdag som vi firade i slutet av april, var ganska så kall.  Ifrån början tror jag att Calle tänkt sig ett ganska så stort firande med kalas på Granliden, men det slutade med ett mindre kalas hemma på gården.

Vi började ute med grillning, men fick se oss slagna av vädret och fortsatte firandet inne.

Jörgen spelade och sjöng och alla vi andra njöt av gott tilltugg och varandras sällskap.

Bland Calles presenter så kan ett antal Whisky och vin räknas in. Ett äppelträd, (Vilket var bra då vårt stora dött den här våren)

Utav sin mamma fick Calle 6 st vinrankor. Dem kommer jag att återkomma till i ett separat inlägg.







Porslinsbröllop

Den 20 maj så firade Calle och jag 20 år som gifta. Det gjorde vi med en liten resa till Åbo. Det var en mysig resa med god mat, men tiden i Åbo blev lite konstig, då vi var framme innan allt öppnade.

Odensala Kyrka lördagen den 20/5-95. En dag som man skulle kunna säga mycket om, men det struntar jag i nu.

Ny arbetsplats

Någon gång under våren så berättar Facket-Sven för mig att det blir en tjänst ledig på ön. Är jag intresserad? Är jag intresserad, vilken otroligt dum fråga! Byta 1 1/2h resväg, mot 3 min cykelväg, alltid sova i sin egen säng och roligare körning, vem vill inte ha det? (Fast jag måste erkänna att det där med roligare körning, det hade jag ju ingen aning om när jag tackade ja till tjänsten.)
Den 30 maj arbetade jag sista dagen på Märsta. Efter nästan 11 år och två bolag så var det dags, frågan var bara om jag var redo. Märsta är ju i alla fall känt för mig. 
Den första juli började jag min linjeutbildning i Norrort. Varje dag, utom en, under fem veckor, börjar och slutar jag på ön. Tidigaste dagen börjar 5:18, den senaste tiden jag slutar är 22:15.
Jag kör mycket E18, Danderyd och Täby. En dag är bara Åkersberga och på en tjänst har jag Stockholm. Jag älskade att köra 565 till Sergels torg. Nu kör jag till Humlegården och det är precis lika roligt som 565:an.

Till och från jobbet på farmors gamla cykel
 
3 bussar, varken fler eller färre

Bröllop

Den 21/6-2015 så gifte sig Calles lillebror John med sin Sandra i kyrkan på ön. Deras son ville också vara med och gifta sig!

    
   

Semester

När jag sökte min semester i våras, så tillhörde jag inte gruppen som hade förstatjing på favorittid, så för att ha så stor chans som möjligt att styra över semestern så bestämde vi oss för att ta Augustisemester i år och vilken lyckträff det var! När de flesta gnällt på sitt semesterväder, så fick vi semester under sommarens varmaste och regnfattigaste period. Fast för oss hade det inte gjort något om det varit lite svalare, för vi arbetade mycket inomhus den här semestern.

Brasrummet har gjorts om och gästrummet lika så.


 
Tv'n har flyttats ut ifrån vardagsrummet, vi har förberett för fibern som ska dras in vilken dag som helst. I gästrummet har vi tagit bort den minsta av två sängar, målat om och listat och byggt  en hobbyhörna.

Förutom att arbeta hemma, så åkte vi till jaktmarken då det var dags för första dagen på bockjakten. Vi åkte kvällen innan och tältade. Mysigt men ganska så kallt.


En dag så satt vi oss i bilen och åkte till Jädra ås, där är det ett Jädra ös! ( Samhällets slogan) I Jädra ås handlade vi skinn, spännen och annat kul för skinnarbete.

En liten kräftskiva i växthuset är aldrig fel! När mamma och pappa var här för att gå på Opera på varvet, så passade vi på. Samtidigt så passade jag på på att testa mina hemmagjorda marschaller. De brann fint, men inte så länge som jag tänkt mig. Tror att det berodde på att jag inte packat wellpappen tillräckligt hårt.



Växthuset

I växthuset växer det så att det knakar. Tyvärr så har jag i år haft oturen att få:
  1. Vita flygare. Dem är jag ju som bekant väldigt bekant med sen tidigare odlingsår. Skillnaden i år, är att jag har kunnat jaga dem varje dag och på så sätt hållit dem stången.
  2. Sorgmyggor. Jag har tänkt att jag ska skaffa någon form av biologisk bekämpningsmedel, men det har fått vara. Om jag får dem nästa år, så kommer jag att skaffa det.
  3. Löss. Precis som med de vita flygarna, så har jag, tack vare att jag har varit hemma varje dag, kunnat hålla dem stången, men visst skulle det ha varit skönt att ha en liten arme av nyckelpigor som äter upp dem.
Skörden har varit ok på gurkor, inte så mycket som rekordåret, då jag skördade 42 kg gurka på fyra plantor, men jag kommer säkert att komma upp i 20 kilo innan säsongen är helt över.
Tomaterna har för en gångs skull faktiskt mognat innan säsongen är över, vet dock inte vad jag gjort annorlunda i år, jämfört med andra år.


Chilin blev bara en sort. Den växer så där. Förmodligen för lite ljus då den är i samma odlingslådor som gurkorna. Nästa år ska jag odla chili i krukor.
Ute i landet har inget vuxit som jag tänkt mig. Inte en enda squash har jag fått. Sallaten blev uppäten och vad som var fel på sockerärtorna vet jag inte, men det har i alla fall inte blivit något att ta in till maten.


Kommentarer