Efter Jakt kommer Jobb

   I dag så har vi tagit hand om rådjuret som Calle hade med sig hem i lördags. När vi kom ut till verkstaden, där det hängt för att bli riktigt mört, så visade mörningsklockan 105%. Bättre kan det knappast bli!

   Jag hjälpte för första gången till att flå djuret. Det var betydligt lättare och mindre äckligt än vad jag trott att det skulle vara. Något jag inte ser fram emot, är när jag för första gången skjutit ett djur och måste plocka ur det. Jag har hört att det ska vara ganska så äckligt att handskas med 37° kött.




   När djuret väl var flått, så tog vi in det och började stycka. Vi tog reda på stekarna. 2 kg/st urbenade, sedan tog vi självklart vara på filéerna. Allt annat kött gjorde vi köttfärs av.

   Efter att vi styckat, hittade Calle en jättebra instruktionsfilm på Youtube om hur man snabbt och bra styckar ett rådjur. Nästa gång det är dags att stycka något djur, tittar vi först på film och styckar sedan!


   
   Köttfärsen är allt annat än fet! Och vilken härlig färg den har! Ska bli gott att göra pannbiffar eller köttbullar på den. (Vi kanske till och med gör köttfärssås, det får vi se!)

   Whoopi hade en härlig förmiddag, många slamsor gled lätt ner för hennes strupe. Eftermiddagen var inte lika mysig. Maten hon tidigare ätit, bestämde sig för att komma upp! Och jag fick springa efter och skura!

   I dag tittade jag in i växthuset och om man ska tro internet, så vinterförvarar man ett olivträd bäst i +10°- 0° gradig temperatur och i växthuset håller sig temperaturen runt 6-7°. (En gång har det dippat under 0°.

   I morgon är det jobb igen. En rolig tjänst, men med en väldigt kort rast. (Bara 4 timmar) Jag kommer bara hinna handarbeta lite grand.

Kommentarer