Stora dopparedan'

   I går, när Calle åkte för att jaga, hämtade jag in det sista som behövdes för att jag smidigt skulle kunna stöpa ljus. Två stolar och det kan inte vara vilka stolar som helst, utan det måste vara stolar som vi fått av svärmor. De har så perfekt utsnidade ryggar, så där går det så bra att lägga bambupinnarna, som jag sedan hänger pinnar med vekar på.



   Totalt så blev det 48 ljus,  2 Marschaller och två stycken blockljus, stöpta i IKEA-ljusglas. Av de 48 ljusen, så var 32 med mycket stearin och bivax. De var svåra att få riktigt raka, (nu tror jag att det beror på att jag hade för bråttom och ville göra allt på en gång) och emellanåt så "flagade" de. Men när det kom till att brinna, då brann dom jättefint. Ett ljus gick sönder i toppen, men det har ingen som helst betydelse.
   10 ljus fick lite mer "skitig" färg, för nu började jag slänga i alla svarta och bruna stumpar som jag hade hemma. Dem har jag inte prov-eldat ännu.
   De sista sex ljusen, fick en liten ton av rosa, för nu var det dags att slänga i lite röda stumpar. När dessa ljus var klara, så var det dags att stöpa blockljusen och i dem ville jag inte ha något rosa alls, så nu åkte de sista bruna stumparna i. De blev härligt cappuccino-färgade.


Inte helt 100, men de brann fint! Inget
rinn alls.


  Det för mig nya momentet i ljusstöpningen, var att göra marschaller.  Jag hade för några veckor sedan hittat, vad vi på SAS ServicePartner/ Gate Gourmet kallade för flaskkondomer, hemma hos mamma och pappa. Pappskydd att dra över flaskor när man reser. Dem packade jag tät i hundmatburkar och sedan så fyllde jag på med stearin. Detta stearinet hade en otäck rosa-lila färg som jag inte skulle vilja se på ljus. Eftersom jag aldrig gjort marschaller förut, så var vi självklart tvungna att prov-elda!




Om någon känner någon som har en massa flaskkondomer liggandes och skräpandes, så säg till mig, jag tär gärna emot dem, för marschaller vill jag göra fler av!

Söndagen kan sammanfattas som så här; Jag hade kul för mig själv, Calle hade en jättetrevlig tur i skogen med Tony, dock så sköt de inget djur, den enda som inte hade en rolig dag var Whoopi, men det får jag ta igen i veckan!












Kommentarer