Experimentera mera

   Hej där! Någon som fortfarande tittar in i bland? Det är ju inte riktigt klokt vad tiden går och inte hinner/orkar jag skriva några inlägg. När jag arbetar och är hemma hos mamma och pappa, då spinner jag mest hela tiden, så då blir det inte tid till inlägg, när jag är hemma och ledig, ja då blir det arbete i växthuset och trädgården eller så går jag till skogen. Som i dag. Jag hittade tillräckligt med svamp till middagen och lite att torka!

   Och här kommer en liten sammanfattning av vad som har hänt den senaste tiden.
 
   Den 25 november så fyllde Linnea 24 år. Det skulle firas i söndags och eftersom jag arbetade då och inte kunde komma, så bjöds vi på middag den 28. Det är alltid så himla kul att hälsa på Linnea Mika och barnen.

Morgan, som förut ställde upp för fotografering, var
svår att fånga på bild.

Malte däremot, poserade så fint!
   Calle och jag hade en shoppingdate i Täby centrum på onsdagen, födelsedagspresenter skulle inhandlas. Attans vad stort Täby C har blivit och vår favoritbutik har blivit flyttad. Förutom födelsedagspresent, så köpte jag en termosmugg. Inte den bästa muggen att ha i bussen, locket är svårt att få av, men den håller värmen en hel dag.

   På torsdagen slutade jag tidigt, så när jag kom hem tog jag tag i Bivaxtvättningen. Bivaxen har legat på vedspisen i köket och väntat på att bli tvättad ända sedan jag fick den av Tina i september.
 
   I fredags så slog jag in present, ett utav mina hemliga stickprojekt. Tyvärr så har jag glömt att ta kort på det, så jag kan inte visa upp det, men det är en "Stick och brinnsjal, Inger", stickad i entrådig silkestråd som jag spunnit själv.
   Innan Mika kom för att hämta mig, gjorde jag ringbloms- och bivax salva. Det gavs också bort i present.

   Den 30 november så var det dags för Mika att fylla år och för dem att ha sin födelsedagsfest (som de för övrigt brukar kalla för adventsfika) och jag arbetade!

Det här såg ännu häftigare ut i verkligheten,

När jag skulle åka hem, så var det snö på bilrutan. Inte mycket, men
i alla fall lite!
   I dag när jag kom ner till växthuset upptäckte jag att Calle satt in en byggfläkt istället för elementet, så mycket bättre! Och med hjälp av fotogenelementet, blev det riktigt behagligt att arbeta i växthuset.
Så behagligt, så jag blev inspirerad att experimentera en aning.
   Jag har sått sallat, spenat, persilja och purjolök. Jag tänker så här; Min purjolök hinner aldrig bli färdig, så jag får väl börja tidigare, persilja gillar att gro i lite svalare temperaturer (tror jag), lika så sallat (här vet jag) och spenat gror ju under nästan vilka förhållanden som helst.

Som mest kom temperaturen upp i ca 14° och det
kan nästan anses som för varmt för Oliven. I alla
fall om man hoppas på att få det att blomma.
    
Man kan ju inte bara vara i växthuset, så en tur till
skogen blev det.
I dag är det världens bästa Pappas födelsedag. Nackdelen med att bo för långt bort ifrån familjen och samtidigt träffa dem ofta ändå. När jag väl är ledig, då vill jag vara hemma, så Pappa får fira utan mig, men jag är helt säker på att det går, det med.

Grattis Pappa!

Kommentarer