Home alone (almost)


   I helgen så har det varit Calles årliga sikfiske, fast Calle kunde inte åka dit förens i går morse. Så i går och halva dagen i dag har det bara varit jag, katterna och Whoopi hemma. Tråkigt, men samtidigt skönt, för jag har fått en hel del uträttat som jag "måste" göra innan vintern.


  • Stora pallkragarna är nu äntligen målade och på plats. Jord har börjat fyllas i dem.
  • Odlingslådorna i växthuset har börjat återfyllas. Tanken är att jag ska kunna odla tidig sallat i dem.
  • Jag har flyttad självsådd Machésallat till odlingslådor.
  • Jag har kunnat konstatera att det inte är Lilla My som har härjat i min vitlöksodling, utan det är de förskräckliga Råodjuren.
  • Jag har stickat klart en sjal. Min första Haruni. Egentligen så skulle jag bara testa lite, men det blev en hel sjal. Inte helt lätt stickbeskrivning, men själva stickningen en barnlek när man väl kommit på det!
  • Jag har tagit rätt på nästan 8 kilo älgkött.
Ifrån ett ställe......




.......till ett annat!


Solklara bevis!


En liten sjal......

......som nästa gång jag stickar den, kommer bli större!
    Ifrån sikfisket, hade Calle med sig två sikar och lite sikrom, så gissa om vi har ätit god lunch i dag!

 
   Min Amaryllis, den som jag skrev om här, den är nu nästan 1 meter hög och har börjat slå ut! Jag kan knappast slita mig ifrån den.


   Skördandet fortsätter. I dag hade jag tänkt att vi skulle äta Jordärtskocksoppa, så jag skördade det. Nu fattar jag verkligen varför man aldrig blir av med Jordärtskockor om de väl får fäste, för attan vad det vimlade av knölar i jorden! Men eftersom Calle hade med sig sik hem, så blir det till att äta soppa på tisdag istället!

Kommentarer

  1. Vilken vacker sjal Monica! Duktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa!
      Nu har jag hittat ett mönster på en kortärmad spetströja. Tyvärr på franska. Kan du översätta?
      Kram

      Radera

Skicka en kommentar