Reflektion över reflexer, eller bristen på de samma

   Som ni säkert vet, så kör jag buss och jag har lite funderingar över varför folk som rör sig i trafiken inte vill synas. Och nu menar jag inte bara folk på landsbygden, nä, människor i stan verkar inte heller vilja synas.
   I dag när jag kom körande mot en busshållplats i Rotebro, såg jag något, jag kunde inte säga vad, vid en hållplatsen. Eftersom jag inte hade någon aning av vad det var så saktade jag in. Det visade sig vara 4 vuxna människor, helt svartklädda. Av dessa 4 vuxna människor, så hade ingen någon som helst reflex på sig. (Visst, någon av dem kanske hade en reflexremsa längst ned på baksidan av jackan, men ingen av dem stod med rumpan åt hållet som bussen kom ifrån, så om det vet jag inget.) Ingen av dessa människor lös heller inte upp omgivningen med sin mobil, så vad jag undrar är; Hur fanken tror folk vid busshållplatser att de ska komma med bussen om de inte syns?
   Det har faktiskt hänt att jag blivit utskälld av passagerare för att bussen innan mig bara åkte förbi och då upplyste jag henne om att hon faktiskt inte syntes där hon stod i sina svarta kläder, utan någon som helst reflex och mörker omkring henne. Jag upplyste henne också om att jag också hade missat henne om det inte vore för att jag hade avstigande passagerare. Det gjorde henne fly förbannad, det var nämligen mitt jobb att se henne! (Man kan ju undra varför inte hon kör buss)

   En annan sak som jag undrar över är, när alla dessa mörkklädda människor vid busshållplatserna, är ute och joggar, varför har de reflexer på sig då?

   Det bästa att ha på sig när man ska ge sig ut i mörkret, är reflexvästar, de finns att köpa lite överallt. Annars är reflexer som hänger på ett snöre också bra, kom bara ihåg att sätta på både vänster och höger sida, så ni syns på väg till busshållplatsen, likväl som på busshållplatsen. Jag kan fortsätta att rabbla olika sorters reflexer, men det blir tjatigt, så ett mindre tjatigt förslag är att gå in på närmaste apotek och kolla in utbudet.
   Om ni inte vill ha väst eller hängande reflexer, så finns det ett reflexspray, perfekt för tonåringen som inte vill vara "töntig" i reflexväst. Googla bara på "reflexspray", så hittar ni det! (Det ska inte synas på kläderna så länge det inte är upplysta.)


Kommentarer