Jakt

   I fredags så slutade jag sent. Fast det är inget konstigt, det gör jag varje fredag före ledig helg. Tråkigt, jag vet, men vad ska man göra? Det är bara att arbeta och se glad ut.
   Fast just i fredags så gjorde det inte så mycket, för Calle och jag hade bestämt att vi skulle jaga på lördag och eftersom Whoopi är så extremt skotträdd, så är det inte ok att ta med henne och då skulle vi ändå få åka förbi mamma och pappa och lämna henne där, så vi bestämde helt enkelt att sova hos dem.

   Upp tidigt på lördagen, fixa i ordning lite matsäck och så gav vi oss av. Vi var på plats innan det blev ljust. Vi satt på ett ställe som vi kallar för Bosses plats.
   Under ca 2 timmar sitter vi där och ser inga djur, förutom fåglar. Vi hör ljud, som får oss att tro att vi kan ha vildsvin i närheten, men vi ser inga. Plötsligt så puttar Calle till mig och viskar älg. Först kom en älg, sedan kom en annan. Bägge två fjolårskalvar. De ställer sig med sidan mot oss, perfekt skjutläge! Och sedan så bara står de där. I flera minuter står de där och till slut så viskar inte Calle och jag längre, utan pratar mer i normal samtalston. Det är ca 100 meter i mellan oss och älgarna och de tittar rakt mot oss. Nästan som om de visste att det inte var OK för oss att skuta dem. Undrar vem som hade gett de där älgarna en jaktkalender?


   Här skulle det egentligen ha varit en film, men oteknisk som jag är, så lyckades jag inte lägga ut den, så ni får helt enkelt hålla till godo med en ganska dålig bild på de två djuren.

   I dag så skulle vi egentligen ha gått till skogen för att jaga svamp, men här på ön så har det regnat som bara den, så vi har mest häckat inne, tittat på F1 och lagat mat. I morgon är det måndag och början på en ny arbetsvecka, en arbetsvecka med arbetshelg. Jag har inget emot att arbeta helg, men jag börjar faktiskt ledsna på att arbeta varannan helg. Jag önskar att jag skulle kunna arbeta var fjärde helg istället.
   

Kommentarer