Fullt ös, hela lediga dagen!

   I går var jag ledig och vädret såg till en början ut att bli toppen.
 
   Så fort bygghandeln hade öppnat så åkte Whoopi och jag dit. Jag skulle köpa Windy så att jag kunde isolera gavlarna på växthuset. Det visade sig att den minsta rullen med Windy, var ca 67 kvm. Nix, det var inte tal om att köpa det, så efter lite SMS:ande mellan Calle och mig, så hade Calle bestämt att jag skulle köpa svart papp, så svart papp blev det.

   När vi kom tillbaka ifrån bygghandeln, började jag jobba med norrgaveln på en gång. Det gick fort att få den klar, trots att jag fick avbryta flera gånger för att spela boll med Whoopi.
 
   När jag lyckats släpa över ställningen till södergaveln och skurit till den första biten isoleringen, så kom regnet! Vad annars, det var ju min lediga dag! Men egentligen så var inte det något att oroa sig över, det finns massor att göra på växthuset, både utvändigt och invändigt. Så jag gick in, la Whoopi på en filt, plockade fram målarfärg och började måla den norra gaveln invändigt. Södergaveln är redan målad. Det gjorde jag redan i september.

   Målandet gick bra, ända tills Whoopi ville börja spela boll igen och jag började kladda med färg på mina kläder (varför klä sig i "skitkläder", när man kan ta den finaste luvtröjan man har?) Nu var det helt klart dags för kaffepaus. Klockan var ju faktiskt nio. Regnandet fortsatte ett tag, så jag stannade inne. Stickade och tog hand om tvätten, det är sådant som också ska göras! (Ja, sticka är ju ingen nödvändighet, men ändå!)

   Efter den långa pausen gick vi ut och fixade klart södergaveln och direkt efter det så gick jag över till att försöka pappa in takfoten. Det gick inget vidare så jag fortsatte med att gräva i det blivande vitlökslandet. Att sätta vitlökar var ett av målen jag hade för igår, med jag kom aldrig så långt, men landet är välrensat och har fått en fin Lavendelkant.

Norrgaveln, innan och efter

Takfoten ser likadan ut nu, som innan min lediga dag

När Whoopi inte letar boll, bevakar hon mitt arbete

   Nu längtar jag tills på tisdag, då är jag ledig nästa gång. Förhoppningsvis slipper jag regn och hinner göra mycket på tomten och i växthuset. Det som ska stå överst på min "to do" lista, är att sätta vitlök, sen så är det greja med takfoten och att måla klart norrgaveln inne!
 

Kommentarer