Måndag morgon......och kväll

Just nu, när jag åker med 4:a färjan, så är det gryning, en sådan där riktig gryning, då alla djuren är i rörelse och i morse var inget undantag.
På väg till färjan så såg jag två rådjursbockar. När jag kom över på fastlandet, så hade jag först två rådjur som höll ihop. Efter dem, två älgar. Förmodligen mamma älg ihop med en fjolårskalv.


 Jag kan tyvärr inte svara på, varför jag inte stannade och fotograferade. Jag var helt själv på vägen, så ingen hade blivit sur och bilden hade blivit betydligt mycket bättre! Älgarna var i alla fall bägge två, väldigt artiga och vände sig mot kameran och log!

Strax efter älgarna så var det en svart katt, den sitter ofta på samma ställe. Finns tydligen mycket möss där. När jag var på väg ifrån depån i Märsta till UpplandsVäsby, då var det, istället för en katt, en räv som stod redo för att anfalla. Synd att jag var på E4 och varken hade tid eller möjlighet att stanna och fotografera.

Det är kul med alla djur, men samtidigt så oroar jag mig. Vi har en vän som har krockat med vildsvin på 276 och rådjuren är ju också ganska så opålitliga. Det är helt klart bäst att ta det väldigt lugnt när man är på väg till jobbet.

Hemma på tomten så växer det Murklor.


Tyvärr så är det Stenmurklor, vilka är giftiga oavsett hur många gånger man förväller dem. Varför kan det inte växa Toppmurklor hos oss?


Bilden har jag långat ifrån en toppen site som heter Svampguiden.

Istället för att plocka Murklor, gick jag till växthuset. I dag så lyckades jag producera 45 hål. 15 i varje odlingslåda. Hoppas att det räcker.


Ni vet det där ordspråket "En olycka kommer sällan ensam"? Först bilen, som kostade en himla massa sköna pengar. Och i morse, när jag skulle spola toan, så funkade det inte. Den fyllde inte på vatten. En toa är ju inte jättedyr, men p g a hur de som byggt hemma hos oss (alltså innan vi köpte Gåsvik), så måste vi ha en specialtoa och den kostar minst det dubbla! Som tur är, så är jag gift med världens händigaste Calle och han lyckades fixa toan. Där sparade vi några tusen kronor!


Kommentarer