3 stycken "First time ever"

I morse, på väg till färjan, så satt jag och filosoferade om var alla djur höll hus. Inte ett rådjur så långt ögat nådde och det är inte vanligt.
Då, plötsligt, vid Marumsrakan, så står den där på ett fält. En livs levande ÄLG! Det är ingen nyhet för mig att det finns älg på ön, vi har haft älgar som korsat vår tomt. Det vet jag, för jag har sett spåren som den/de lämnat efter sig. Calle har till och med varit ute när älgar lunkat över tomten, det är bara det att jag aldrig sett en älg på ön! Första "First time ever".
Strax efter att jag sett älgen, så var ordningen återställd och rådjuren dök upp. Ingen morgon utan rådjur!
Ytterligare någon kilometer närmare färjeläget, dyker nr 2 av "First time ever" upp. En hare korsar vägen och fortsätter över ett fält på andra sidan. Samma med haren som med älgar. Jag har aldrig sett någon, Calle har sett massor, ja, i alla fall flera stycken!

Min väg till jobbet är rena rama safarituren och jag gillar det!

Innan jag var framme vid färjeläget, hann en räv och en grävling korsa min väg. Räven var ganska cool, för hen sprang inte och gömde sig, utan stannade när den nått andra sidan, vände sig om och tittade på mig. (Attans att jag inte hade kameran uppe!)
Över på fastlandet är det första jag märker att kossorna och kalvarna har fått komma ut i hagen! Det är alltid kul att följa kalvarnas utveckling ifrån mamma jagande fegisar, till tuffa tonåringar som går sin egen väg!
På sträckan mellan Östanå och Åkersberga ser jag, förutom ett antal rådjur också fyra älgar.

Den första älgen står mitt på en åker och ser vilsen ut. När den ser mig sakta in, lägger den benen på ryggen och springer mot skogen. Klok älg där!
Bara några hundra meter fram, på andra sidan av vägen, står en stor, ståtlig älgtjur med de största horn jag sett på en livs levande älg.
De sista älgarna måste vara de samma som jag såg i går. De stod i samma dike och det såg ut att vara en älgko + fjolårskalv. Är älgar vanedjur?

Förutom älg, rådjur, räv, grävling och kossor, så visade en ormvråk upp sina fantastiska flygfärdigheter och en korp satt på en lyktstolpe och vaktade vägen.

Det djur jag fortfarande väntar på att få se på min väg till jobbet är vildsvin. Jag har sett vildsvin en gång, det var när jag arbetade med Calle. Han körde och jag hade kameran i väskan och inte fanken kom jag på idén att ta upp kameran och fotografera!

Bilden har jag lånat ifrån LRF's hemsida! Där kan man läsa mer om vildsvin.

Och rubriken då? Jo, den tredje "First time ever" var antalet bilar på 4-färjan en tisdag. 6 personbilar och en lastbil!

Kommentarer