Varför rekommenderas jäst till surdegsbröd?

Varför rekommenderar många recept till att använda jäst i surdegsbak? Om brödet inte vill jäsa utan jäst, då har man antingen ingen riktig surdeg, eller så har man för bråttom.
I går, medan vi byggde växthus, så passade Calle på att göra matlådor för lite drygt en vecka och jag passade på att baka bröd. Den som säger att långkok och surdegsbak är jobbigt och tidsödande, den vet helt enkelt inte hur man utnyttjar tiden.
Tidigt i går morse så tog jag fram min surdegskultur ur kylskåpet och satt två stycken fördegar. Ja, just ja, fördegar är något som många recept utelämnar, men det återkommer jag till snart.
När fördegarna var satta och grisen åkt in i ugnen, då gick vi ut och började slita med växthuset. Fördegen jobbade på sitt håll och grisen i ugnen gottade till sig i lugnan ro. Några gånger under tillagningen av grisen, så gick jag in och vände köttet.

När vi så hade jobbat färdigt, fixat med matlådorna, ätit middag, duschat och hunnit kolla lite på tv, då plockade jag fram fördegarna och gjorde den "riktiga" degen. När den fått vila i en timme i bunken jag blandat i, då vek jag iordning bröden, smaksatte med valnötter och oliver och la ned det i brödformar och täckte med bakduk. När jag kom ner i morse såg degen ut så här;


All denna jäskraft utan jäst! Men jag fick skrapa deg länge ifrån bänken och gallret.
Och totalt nedlagt tid på detta bak? Kanske en timme i förberedelse och ungefär 1 timme i ugn!

Och så var det det här med fördeg. När jag för tio år sedan satt min första surdegskultur, hittade jag inga recept som sa att jag skulle göra en fördeg dagen före själva baket. Efter några månader, med inte allt för gott bröd, så la jag ned surdegsbakandet. Även i dag så kan det vara svårt att hitta recept som beskriver surdegsbaket på ett bra sätt. Många recept, både sådana som man hittar i bloggar och på receptsamlingssaiter, saknar än i dag en rekommendation att göra en fördeg. Men, jag har två jättebra nätsidor om man vill lära sig baka surdeg.

Baka surdeg och Pain de Martin är två toppensiter som jag har lärt mig en hel del ifrån och där jag också kan få inspiration!
Jag är glad att jag förstod att en fördeg var vad som behövdes för att lyckas med surdeg, för bröd bakat på surdeg, är så mycket godare än bröd bakat på jäst eller bakpulver!

Ps. Jag tror nästan att jästbolaget och mjölbolagen arbetar tillsammans och mjölbolagen rekommenderar jäst för jästbolagets räkning! Vad tror ni?

Kommentarer