Nobelkaos

Eftermiddagspasset i dag innebär en tur ifrån Upplandsväsby till CityTerminalen. Samma tjänst hade jag i går och det var ingen konst att ta sig ifrån CT till Norrabantorget, där vi har vår tidsregleringsplats. I dag däremot, när Kungsgatan och Sveavägens södra delar var spärrade p g a Nobelprisutdelningen i Konserthuset, gjorde att det, istället för som normalt, ta ett rödljus, nu tog tre rödljus.


 Eftersom jag hade gott om tid, så var det inget som störde mig. Istället så studerade jag Juldekorationerna på Kungsgatan och Vasagatan.


Till skillnad mot vår ordinarie hållplats, vid Sergelstorg, så har vi haft gott om plats på Olof Palmes gata. Det har gjort så att jag har kört fram till hållplats i god tid, eventuella tidigare turer har ändå alltid fått plats. Icke så idag! Hela Olof Palmes gata var proppfull av bussar som väntade på att få bussa Nobelgästerna ifrån konserthuset till Statshuset. Jag var helt sonika tvungen att dubbelparkera. Inte så himla populärt bland bilisterna som valt Olof Palmes gata istället för Kungsgatan!
När det var dags att överge dubbelparkeringen, så kom jag inte så himla långt. Om jag lyckades räkna rätt, så var det ungefär 7, kanske så mycket som 9 rödljus som passerade innan jag kunde komma ut på Sveavägen.
Den här gången var det inte bussar på OP gata som stod i vägen. Nu var det istället bilar på Sveavägen som blockerade utfarten. Sveavägen norrut, nästan biltom, SV söder ut. Totalt igenproppad. Jag fattar inte varför folk inte lyssnar på P4 Stockholm och får veta att de inte ska köra den vägen.
För den delen så kan jag inte fatta att folk tar bilen in till stan överhuvudtaget. Om jag pendlade till stan, så är jag ganska så säker på att jag skulle åka med buss. Oftast så går nog faktiskt bussen snabbare än bilen och om det skulle råka ta tid, så kan man ju arbeta säkrare ifrån bussen än ifrån bilen, som du samtidigt skall framföra. (Japp, jag har sett folk sitta och läsa allt ifrån dagstidningen till jobbpapper till mail i telefonen medan de suttit bakom ratten)

Kommentarer