I dag så har jag lärt mig.....

I dag så har jag lärt mig hur Borlottobönor ska se ut när de är mogna att skördas.

Om de har ett grön-rosa skal, då är de INTE mogna.

Om skalet är rosa-beiget, då har bönorna börjat få fin färg. Lite vita med rosa inslag.

Om skalet däremot ser ut som om det är på väg att ruttna, beiget med svarta fläckar på, då har bönorna fått en härlig gräddvit färg med bordeauxfärgade inslag. Så nu vet ni det!

Jag har också lärt mig, att när jag tar kort på något som sedan hamnar i komposten, så kolla först hur bilderna blev, innan du slänger objektet i komposten!


I dag har vi rivit formen. Man kan säga så här: det duger gott och väl till ett växthus, men om Calle och jag skulle bygga formar till ett hus, då skulle vi få kicken. Om ni håller ut till i morgon, så ska ni få se en bild på vad jag menar!

 

Kommentarer