Inte tio, men i alla fall fyra

Idag så har jag haft åtminstone tio stycken inlägg i huvudet, men jag kan ju inte sluta arbeta i trädgården varje gång något poppar upp,för att rusa in och skriva ett inlägg. Jag får helt enkelt försöka sammanfatta dagen. Fast där har jag ett problem. Kortfattat är inte riktigt min grej!
................................................................

Konsekvenser

En väldans lång tid nu har jag irriterat mig på en buske, vet ej vad sorten heter, som under fem år har vuxit sig gigantstor. Det är den första konsekvensen, om man inte tar hand om sina buskar, ja då växer de och blir på tok för stora, både för sin egen skull och för oss som måste försöka ta oss förbi den. Eftersom jag inte vet vad den heter, så kan jag inte ta reda på när och hur den ska beskäras. Det fick helt enkelt bli idag och väldigt hårt. Den andra konsekvensen är, att när jag inte vet hur och när, så kanske jag har gjort totalfel och busken dör. Men det är lugnt, även fast det är en fin buske, så är det inget som får mig att bli så där glad, som jag blir när syrenen blommar eller när äpplen mognar och man kan ta ett direkt ifrån träden.

Jag har inte bara beskurit den okända busken, jag har också beskurit en hel del av syrenerna. Sättet som jag beskär syrenerna på, ger den konsekvensen att jag alltid har blommande syrenbuskar. Jag rensar bort de högsta grenarna nere vid backen. En del väljer att kapa alla grenar vid en och samma höjd. På så vis får man inga blommor nästkommande vår, vilket jag inte vill ha.

Jag tog ingen "förebild" och ingen "heltklar" bild heller, men man ser ju helt klart en enorm skillnad emellan när jag trimmat i en halvtimme mot när jag hållit på i nästan 2 timmar.

..........................................................................

Oavslutade projekt

För 3 eller kanske 4 år sedan, så började vi bygga en mur. I dag har jag slitit som ett djur med att forsla stenar kors och tvärs över tomten. Den är inte klar ännu, men jag har kommit en bra bit på vägen.

Syrenerna mellan våra hus, ska också beskäras, jag har börjat, men är långt ifrån klar.

.........................................................................

Spinning

Anledningen till att jag började att spinna garn, är helt och hållet Ulla Hasselmarks fel. Hon skrev en gång ett inlägg om att sitta i skuggan, lyssna på sommarprataren i P1 och spinna garn. Det där gick jag i gång på och lärde mig spinna, både med slända och spinnrock.

I dag, äntligen, fick jag göra precis det Ulla skrev om. Sitta i skuggan, lyssna på sommarprataren och spinna! Och det var precis så avkopplande som jag hade hoppats på. Sommarprataren, som jag inte minns namnet på, hade en bra radioröst, tyvärr så tycker jag inte att innehållet var så himla upphetsande och musiken var bara "konstig"

.....................................................................

Bortglömd skönhet

I dag så hittade jag en blomma som jag glömt bort att jag hade. Vad lycklig man blir, när man hittar något sånt här fint! Och all vallmo som har kommit igång så bra! LYCKA

Här hade jag kunnat fortsatt att skriva åtminstone fyra till små inlägg, men dem sparar jag till en dag när idéerna tryter.

 

Kommentarer