Helgens göromål

I går så gjorde vi något so hängt som ett ok över oss sedan förra sommaren. Vi satt äntligen undertaket på den del av altanen som har ett tak. Så skönt att få undan alla kablar och takstolar som varit fula. Lite målning på det här och det blir görsnyggt!

Häromdagen så spann jag klart det sista av silket, eller, det har ju blivit en hel del "snuttar" över, men dem sparar jag till att blanda ut i någon fin ull, eller så gör jag kanske ett entrådigt vitt-grönt-rött garn. Vi får se vad det blir. I dag så har jag tvinnat ihop ungefär 1/3 av de två spolarna, så nu har jag ca 500 m/ 60G, tvåtrådigt, rött garn. I morgon så tvinnar jag resten!

Så mycket trädgårdsarbete har det inte blivit, men jag har i alla fall plockat in Lavendel, Machéfrön och så har jag njutit av Vallmoblomningen. Det lär dröja ytterligare ett gäng veckor innan det är dags att skörda morotsfrön.

Så här i vuxen ålder, så händer det inte så ofta att jag går barfota, men under Lavendelskörden, så hade jag bestämt mig för att inte ha skor på mig. När termometern är på väg att närma sig 30grader C, då är det väldans varmt att stå barfota i sanden!

På förmiddagen så gick vi ut för att kolla statusen på kantarellerna. Tyvärr, så har vi det på tok för torrt här. Varje gång SMHI har lovat regn, så har det uteblivit. Prognosen säger att det ska komma 1,3 mm och det är ju inte mycket, men i alla fall lite, men vi tror inte på det, för ens vi ser det! Istället för kantareller blev det blåbär, i morgon så blir det mer av den varan.

Eftersom svärfars fru fyllde år, så tog vi, på eftermiddagen, en liten tur ner till Grundvik och firade henne. Med hem därifrån hade jag en bukett med de underbaraste Rosor! Nu doftar hela nedervåningen gott.

Äntligen, äntligen så har jag tagit hand om mina silkessjalar. De som jag stickade för ganska så länge sedan. Jag har, tror jag, gjort något, som jag tror kallas för att "Blocka". D V s, jag har fuktat och spänt ut sjalarna, så att de ska få en snygg form. Om jag hinner, så monterar jag fransar på den långa i morgon (de, fransarna, är redan klara) ev så fixar jag någon slags tofs till "Stick och brinn, Inger" sjalen också.

 

 

Kommentarer