Blandad odör

I går, på väg hem ifrån jobbet, så passerade jag Hagbytippen i Täby. Det stod en vit pelare av rök rakt upp i luften, det luktade brandrök och jag tänkte; "nu brinner det, jag kanske ska ringa larmtjäns? Nä, det är säkert massor som redan gjort det!" Så jag var dum och struntade i det. Imorse, strax före 4, så pratade de om branden på Hagbytippen! De (fråga mig i te vilka) var orolig för att det skulle bli svårsläkt och att rökdoften skulle störa bröllopet! Ingen oro för spridning och andra allvarliga konsekvenser en eldsvåda kan ha, nä här var det viktigast att inte störa bröllopet. Konstiga prioriteringar en del människor gör.

När jag närmade mig tippen i morse så såg man röken lång väg och det luktade fortfarande, på hemvägen så var det fortfarande rökigt, men det luktade inte så mycket längre.

Hemma i trädgården doftar det bara gott! Just nu så är det Syrén och Kaprifol som doftar starkast, snart så tar doftPionen över och sedan är det dags för Lavendeln. Och på tal om Lavendel, om det är någon som kommer ihåg, så stoppade jag ner ett tjugotal Lavendelkvistar i jorden. Av dessa tjugotalet så var det 11 som klarade sig. De växer och frodas, i år så blev det betydligt färre och mindre kvistar i jorden, men många av dem verkar ta sig. Jag kommer snart ha en hel Lavendeläng som kan sprida väldoft här hemma!

I trädgårdslanden så växer det bra. Jag har direktsått ett helt gäng olika Bönsorter och några Luktärtor. Bönorna går bra, Luktärtorna däremot, är det någon som grävt upp. 3 stycken har dock klarat sig.

Utav mamma fick jag fyra fina Squashplantor, för att sprida ut Squashsäsongen, så sådde jag ett gäng frön emellan. De flesta fröna har grott fint och kommit upp. Något enstaka skott har blivit uppätet av sniglar och två av de fyra plantorna har blivit massakrerade!

Jag är ju extremt sen med sallaten, men när jag nu sått, så kommer den fint. Utav kruksallaten som jag planterat ut, har en blivit uppäten, den andra växer finfint och får i morgon sällskap av en planta som ligger i kylen.

Calle och jag äter fortfarande av fjolårets vitlöksskörd. Det tycker jag är ett steg i riktningen till att bli självförsörjande. Potatis äter vi inte speciellt ofta, så där har vi också klarat oss hela året på skörden ifrån ungefär 15 sättpotatisar. I år har jag bara satt 13 potatisar, men vad gör väl det när det endå dyker upp potatisar på helt oväntade ställen? Min persilja växer och det är jag extremt glad för. Jag är en Persiljeälskare av rang!

Medan jag förevigade allt som växer i trädgården så var alla djuren med. Whoopi lektemed en pinne. Någon som är förvånad? My höll sig på behörigt avstånd och Mr Spock, ja, han var mest ivägen!

I morgon så ska gräset klippas och mer sallat sås, kanske skördar jag lite mynta och kokar te. Jag är väldigt förtjust i myntate, så därför släppte jag min Mynta fri förra året. En del menar att det var oklokt gjort. Själv så menar jag att det ger mig en skörd som kan räcka över hela vintern!

 

Kommentarer

  1. Bröllopet är märkligt! Jag trodde det skulle bli jag och hon... Ok, sorry gumman men jag är upptagen med "COOPHAGGAN" i Märsta!!! Självklart förstår jag att Maddis lär åka halva jorden runt för att hitta nr:2 på rankingen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar