Trädgårdsstädning och vårbruk

I morgon är det F1 ifrån Barcelona. Det racet vill jag se live någon gång i livet, men det blir definitivt inte i år. Tv funkar också, så vi anpassade vår dag efter F1 kvalet, som började klockan 1400. Mycket skulle hinnas med innan, bl a en tur till Berga. Födelsedagspresent till lilla Morgan som fyllde 2 i tisdags, tesilar till tekannan som jag snart får (den som svärmor beställt till mig), apoteksprylar och så skulle Calles bil tankas. Vi lyckades ta oss tillbaka till ön innan dagens träning var över och av träningen att döma, så kan det gå riktigt bra för Kimi i morgon.

När träningen var över, så gav vi oss ut på tomten. I går så började vi att rensa tomten på allt gammalt virke som dels kom ifrån det rasade växthuset och dels bara har legat och skräpat på tomten i flera år. Det var inte jättemycket kvar idag, så emellan varven hann jag ägna lite tid åt odlingarna. I går sådde jag sockerärtor och idag gjorde jag iordning för att täcka med fiberduk så att fåglarna inte kan äta upp skotten när de kommer. Calle hjälpte mig att klippa till duken och på något sett så lyckades vi få den för liten!

Jag vet att jag kanske har varit lite i tidigaste laget, men jag har grävt ned årets potatis idag. Om den termometer jag använder funkar, så håller sig jorden här mellan 10 och 15 grader och det borde väl potatisen fixa?

Efter allt trädgårdsarbete så var det skönt att gå in för att kolla F1 kvalet. Det gick ju inte riktigt som man ville men Kimi startar ialla fall i andra led, han slutade 4:a och Vettel tog inte Pole för det gjorde Hamilton! Ser fram emot ett spännande race i morgon.

Efter kvalet fick vi besök av Svärmor och Rolf. De kom för att hämta hallonbuskar och ett lakanstyg till Svärmors soffa.

När vi var ensamma igen, gick jag ut för att plantera Sparrisar som legat i en plastlåda i alldeles för många dagar nu! Efter planterandes, så räknade jag efter för att ha någon koll på hur många sparrisar jag faktiskt har och jag kom upp i 31 plantor. Hur många stänger kan man ungefär skörda ifrån varje planta under en säsong? Om det är mer än 5 stänger, fatta vilka sparrismiddagar vi kan ha då om några år! Jag ser redan fram emot dem :)

Nu är jag har så himla mycket sparris, fattar jag inte var jag ska få plats med allt som jag vill odla. Det är tur att jag har båten som kommer att bli en fin odlingslåda när växthuset är klart!

 

Kommentarer