Skördetid

Knappt har vårbruket kommit igång, så är det dags att börja skörda!

Sparrisen växer så att det knakar, vilken dag som helst kommer vi att äta den för första gången i år!

I år ska vi göra teer, Bl.a. ska vi göra svartvinbärste och för det så är bladen alldeles lagom stora just nu.

För några veckor sedan, täckte jag rabarbern med lerkrukor, idag så var jag tvungen att lyfta bort dem. Man ser tydligt vilken rabarber som varit täckt och vilken som inte har det.


Jag funderar på att göra nässelsoppa och nässlorna är nu perfekta för det. Kanske borde jag även testa att göra kirskålspaj, för om man nu ändå har en massa ogräs på tomten, som faktiskt går att äta, så borde man ju ta rätt på den!

Ja, vårbruket ja. Det går sakta! Men i dag så har jag helt gjort klart det provisoriska bönlandet och bra blev det! Odlingslådorna där det en gång stod ett växthus är nu helt tömda. Jorden räckte inte bara till bönlandet, det blev även en kärra till frilandet som i år ska innehålla potatis och sallat. Nästa helg kommer marken att beredas där växthuset ska stå.


Det jag avskyr allra mest i min trädgård är åter här och det riktigt ordentligt. Jag hade hoppats på en mindre mängd än förra året, men det ser ut att bli precis lika mycket som tidigare år. I morgon är det jag som köper hem snigelbekämpningsmedel!

Så här ser fötterna ut efter en dags trädgårdsarbete i IKEA's foppaliknande tofflor!

Ps Jag har faktiskt äntligen fått frön i marken, i dag åkte Ringbloms- och Vallmofrön ner mellan vitlöken!

Kommentarer

Skicka en kommentar