Övning ger färdighet

Just nu övar jag för fullt, mest att sticka kabelstickning, men också att köra buss i dåligt väder. Svårt att undvika den övningen när vädret sett ut som det gjort i dag.

 

 

I dag så gick körningen alldeles utmärkt, inga avåkningar av mig, inte! Allt gick bra, ända tills dörrbromsen slog till. I uppförsbacke! När vädret är som det var i dag, så är regel nr 1: Stanna aldrig i en uppförsbacke, om hållplatsen har den minsta uppförslutning, åk förbi, stanna så fort ni kommit upp på krönet. Passagerarna får helt enkelt komma dit! Så, när jag och min "elev" fått loss dörrbromsen så var det enda som hände när jag försökte köra framåt, att bussen rullade bakåt och leden vek sig. Inte mer än att hela bussen fortfarande var på vägen, men att försöka bromsa var lönlöst. En buss som inte kunde vänta, kom nästan förbi, men han tog min blinkers som var framför leden, med backspegeln på hans buss! Inga monsterösa materiella skador och framför allt, inga personskador.

Jag och min "elev" hittade en Sandlåda och började sanda under drivdäcken och styrdäcken när världens bästa Rolf W kom. Han satt sig i bussen och körde, medan vi sprang bredvid och slängde sand under drivdäcken. Efter cirka 10 minuter så var bussen uppe på krönet. Då tycker man ju att det bara skulle vara att åka vidare på linjen, men nej, då var det kö i från bägge hållen, det var bara att sätta igång att dirigera trafiken! En av bussarna som stod på kö i min färdriktning var nästa buss på min linje. Han körde vidare utan problem. Jag och min vän, vi bestämde oss för att spara sanden som vi hade i våra papperskorgar för eventualiteter. När vi åkt vidare, utan att behöva sanden själva, i ungefär 2 km kom vi till en korsning där vi såg nästa hållplats och där stod vår linjevän mitt över vägen! Så skönt att sanden kom till användning och att man fick hjälpa en kollega!

Gårdagens väder var både bättre och vackrare!

 

Kommentarer

  1. Hej
    Oj vad avancerat med kabelstickning, vad duktig du är.
    Det känns alldeles för svårt för mig.... vad ska det bli ?
    Väldigt fina kort du tagit.
    Jag är inte det minsta avundsjuk på ditt jobb iaf...verkar ju hur svårt och jobbigt som helst med väglag och busstiderna, måste ju vara en befrielse om/när bussarna får vinterdäck ?
    Hur gick det med att söka nytt jobb ? Vad vill du göra ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, det ser verkligen avancerat ut, men det var väldigt lätt när jag satt igång. Och det ska inte bli något alls, det är helt enkelt en väldigt lång provlapp som jag kan ta fram när jag inte kommer ihåg hur jag gjorde! Nu har jag dock kommit på att jag borde ha stickat ett hårband så det ska jag börja med nu!
      Mitt jobb är oftast roligare när inte vädret är på sin bästa sida, samtidigt så är det läskigt att köra då. Och jo, jag ska söka nytt jobb, bl a i koncernen, nu när den växer så det knakar här i Norra storStockholm. Jag har också ett annat arbete att söka, det har också med kollektivtrafik att göra, (SL). Inte för att de söker folk, men jag tycker att de kan ha mycket nytta av mig!
      Annars så trivdes jag väldigt bra med det jag gjorde på SKANSKA, (ekonomi) även om jag hade lite för lite arbetsuppgifter.
      Ps De flesta av våra bussar hade "vinterdäck" redan innan JUL, men det är inte riktigt vad du och jag och alla andra vanliga människor menar med "Vinterdäck"!
      Kram

      Radera

Skicka en kommentar