Iskallt och varm ull

I går så fick äntligen spinnrocken åter arbeta! Och som jag spann, mina fötter trampade som aldrig förr. Om det varit ett spinningpass på gymmet, så hade jag spinnat ifrån alla andra deltagare med hästlängder. Det gick också ovanligt bra att spinna, tråden gick inte av alls så ofta som den brukar göra, så i går kväll blev så äntligen den tredje spolen med ca 100g tråd klar och jag kunde börja tvinna garnet. 100 g garn, 255 m långt blev det. Kvar på varje spole har jag lite drygt 60 g tråd som jag tar tag i på fredag!

Calle har bestämt sig för att sticka en sotarmössa. Vi kollade igenom alla garner som jag redan hade, men inget dög. När den här härvan hamnade i hans hand så bestämde han sig för att hans mössa skulle stickas i detta garn. Snacka om exklusive sotarmössa, kamel och silke, den hittar man inte i vilken affär som helst! Det blir kul att se den i färdigt tillstånd! Själv så ska jag sticka lite provlappar, kolla hur kamel/silke beter sig, kanske borsta provlappen lite. Någonstans så har jag läst att Kamel/silke passar bättre till filtning än till stickning!

I går natt så skulle Whoopi ut, som så ofta, fast vi varit på kvällspromenad! Jag tycker att det är lite onödigt att störa nattsömnen med nattpromenader, men väldigt ofta är dessa promenader mysiga, mycket mysigare än en vanlig kvällspromenad. Dels så är det mycket tystare och mörkare ute, sen stöter man ibland på djur, som den gången vi mötte räven. Räven såg oss inte, vet inte riktigt vad den sysslade med, men den brydde sig i alla fall inte i oss. För bara några nätter sedan var månen så otroligt fin, den hade som en gloria runt sig. Tjusigt värre. I går glittrade grenarna på träden och buskarna som aldrig förr! Fukten och kylan bildar så fantastiska kristaller, synd att jag aldrig tänker på att ta med mig kameran ut på dessa små turer! Bilden på en kall morgon, tagen för någon timme sedan blev inte så bra, jag höll inte handen tillräckligt stilla!

Men man får ändå en känsla för hur kallt och fuktigt det är i dag!

 

Kommentarer