Ljus, ljus, härliga ljus!

I dag startade jag dagen med att stöpa ljus. Eftersom alla ljusa ljusstumpar började ta slut, så laddade jag med lila-cerisa stumpar. Färgen som ljusen fick, blev något som jag kallar för "Blåbär med mjölk". 24 st blev det + 3 stycken blockljus.

När det var klart så hade jag fått en uppgift av Calle; hämta och köra Lasses son Ola, ut till Sikfisket. Jag vet inte hur det går till, men trots att kvinnor inte får vara i närheten under deras "sikhelg", så hamnar jag alltid där. Förra året fick Syster och jag åka dit. En fönsterruta hade gått sönder och eftersom Calle är glasmästare i grunden, så fick jag leverera verktyg och material. Året dessförinnan minns jag inte vad det var, men att det var något det minns jag.

"Byn" som fisket hålls i, är riktigt skärgårdsidyllig, så jag var tvungen att stanna och fotografera lite. Byn är full av små röda stugor, Gistar och båthus!

Väl hemma igen, så startade jag upp Ljusverkstan igen. Den här gången la jag till alla röda stumpar som jag hade hemma. Färgen som blev, döpte jag till "Hallon med mjölk". Inga röda ljus där inte! Jag funderar på hur man färgar ljusmassa? Någon som vet?

Totalt blev det 12 st ljus + 3 st blockljus. Nu tror jag att jag har stöpt klart för i år. Dags att börja samla ljusstumpar igen!

I morgon så ska jag spinna och hinna med lite trädgårdsarbete. Jag är helt övertygad om att Whoopi kommer att uppskatta att få vara ute och jaga pinne. I dag har hon mest tittat på mig med de där anklagande ögonen, som hon gärna gör när hon tycker att jag inte tar hand om henne på ett tillfredställande sätt, eller när jag klappar någon av katterna!

 

Kommentarer

  1. Vad fina! Vi kan väl byta kunskaper, raggsockor bytes mot ljusstöpning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra idé Lisa! Sätt igång och samla ljusstumpar så kan vi kanske träffas och stöpa lite under Julledigheten?
      //Monzan

      Radera
  2. Åh vilka fina ljus !! Fin färg och fin form!
    Skulle också gärna byta kunskap :)
    Men kan du sticka vantar så kan du definitivt sticka sockor! Det är bara att följa beskrivningen,
    har du mönster till sockor eller ska jag skicka över ? Vad har du för storlek på stickorna ?
    Fortsatt trevlig helg / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Tack, jag är själv väldigt nöjd med färgen på alla ljus, totalt har det blivit 4 olika färger och de passar alla väldigt bra ihop!
      Vad kul att du ockås vill byta kunskaper! Vi kanske skulle ta en Stick/stöp-junta någon gång?
      Jag har inget mönster, men jag tror att jag lätt kan hitta det på internet Problemet med beskrivningar/mönster är att jag är beskrivningsdyslektiker. Jag lär mig bäst genom "learning by doing" metoden. Men jag ska försöka läsa en beskrivning, och så har jag ju mamma till hjälp!
      //Monzan

      Radera
  3. Hej igen :)
    Ville bara säga att vad skönt att höra att du som jag har svårt med beskrivningar...
    Känner mig faktiskt helt dum i huvudet när jag läser mönster, fattar ingenting!
    Jag gick en kurs för ett par år sen, inte bästa kursen men jag lärde mig sticka sockor iaf...
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Jag börjar samla, fixa stickor stl 4 så kan du ju börja med resåren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stickor nr fyra, ok. I veckan så kommer färg till ljus. Nu gäller det att samla stumpar!

      Radera

Skicka en kommentar