Skördetid

Torsdag kväll, imorgon är det fredag, början på helgen! Det ska bli så skönt med helg och den här helgen ska jag verkligen passa på att vila ut. Inte för att jag inte ska hugga ved, trimma diken och plocka bär! Jag ska ge mig på lingonen igen, de borde vara mogna nu.

I dag efter arbetet så gick jag direkt till växthuset. Gurkan och tomaterna hade inte fått den TLC, som det hade behövt. Veckan har varit hektisk.

Tomaterna har fortfarande inte börjat mogna i växthuset ännu, tomaterna som ligger i vårt matsalsfönster, de där emot, de åt vi av i dag! God var den vi åt.











Gurkorna fortsätter att växa, men inte riktigt i samma takt som förut. I dag så skördade jag 2233 G prima gurka!



Eftersom jag gillar att samla frön, så har jag länge funderat på om det går att få gurkor på frön ifrån F1-hybridgurkor. Nu ska jag testa! I dag när jag och Whoopi åt gurka, så lyckades jag få tag på ett gäng frön, så till våren ska de planteras. Dags att läsa i Ulla Hasselmarks Fröbok. Jag kan säkert få tips på hur jag ska förvara fröerna tills det är dags att få dem i jorden.



De stora tomaterna i växthuset får ingen färg, däremot de tigerrandiga och de oranga, lite fyrkantiga de mognar. De tigerrandiga, de får konstiga, men fina former!












I köksträdgården skördade jag en Bönsort som heter "Blue Lake", de var jättegoda, dem kommer jag odla mer utav nästa år och så ska jag förså dem då.



Odlingsplanen för nästa år, den tar mer och mer form, än så länge bara i mitt huvud, snart så ska jag skriva ned allt så att jag kommer ihåg vad jag tänkt nu, till i vår. Bönor är en av grödorna som det ska odlas massor av, det är inte bara gott, det är ju dessutom lätt att ta rätt på och lagra.

Kommentarer