Och straffarbetet det fortsätter

Nä, riktigt så illa är det inte. Det vi gör nu är ju för att vi ska hålla oss varma i vinter!

Dagen börjar ungefär så som jag vill att alla mina sommardagar ska börja; jag gick ut och plockade in blåbär och hallon att ha till min frukost! Yoghurt, nötter och bären! Mumma

 

 

Och efter frukosten, ja då började det, det hårda arbetet! Grannen hade lagt upp 12 stockar för Calle att arbeta med i dag. Vi hjälptes åt att mäta ut hur långa kubben skulle vara, sen började jag hugga medan Calle sågade. Emellanåt så lastade jag trädgårdstraktorn full med kubbar och körde bort dem till vedboden. Efter varje tur med trädgårdstraktorn, inte själva körandet, utan lastandet, så kändes mina armar som gele. Jesus vad tungt det är att bära vedkubbar! (Det låter bättre att säga "Jesus" på engelska!)

Arbetet fortsatte efter lunch och då kom grannen över och hade ytterligare en lektion med Calle om hur man arbetar energieffektivt. Vi skrattade gott åt hur Calle har arbetat tidigare. Det är lätt att göra det när man har svaren på hur det faktiskt ska arbetas!

 

 

När alla stockar som Grannen lagt fram i går var uppsågade och bortforslade kom grannen över igen. Fler stockar lades fram, men de största grep han tag i och körde bort till vedboden med. Där sågade han upp dem med sin gigantstora motorsåg. Det tackar vi för, både att han sågade upp dem och att han gjorde det vid vedboden, nu slipper jag flytta dem!

 

 

Det blev inget blåbärsplockande i dag, däremot lite arbete i köksträdgården. Å vad glad jag blev när jag såg att squashen äntligen börjar bära "frukt".

 

Jag blev också glad då jag såg att en av de lavendlar som jag planterade efter att jag klippt ner modersplantorna, faktiskt blommar! Utav ca 30 sticklingar, så är det 8 som rotat sig och utav dessa 8 stycken så är det en som blommar! Jippi!

Den är inte stor, blomman, men den är där!

 

Jag trodde ju att jag skulle kunna ta frön ifrån de vitlökar som hade knoppar, men det verkar som om de inte kommer att blomma och sedan ge frön. Det ser mer ut som små vitlökar! Jag vet ju att det brukar komma vitlökar ganska långt ner på stjälkarna, men uppe, i toppen? Har aldrig sett det tidigare!

Normalt

Inte så normalt?

 

Jag passade på att skörda gurka i dag. 3 stycken stora fina gurkor. Allt som allt, 1054 G.

 

Kommentarer