En kavalkad av Aklejor

På var och varannan trädgårdsblogg som jag läser, så visar trädgårdsentusiaster upp sina finaste bilder på Aklejor, så inte kan väl jag vara sämre?

I går eftermiddag, när ljuset inte var för starkt så var jag ute och fotade mina favorit Aklejor. Än så länge har jag inte så många olika sorter och färger, men det är något som jag arbetar på. Jag arbetar sakta framåt, för för mig så är det lite av en sport att få allt så billigt som möjligt, helst gratis. Så till hösten, eller rent ut sagt vilken dag som helst, ska jag så Aklejafrön som jag fått av en kollega. Det ska bli spännande att se vad det är för något.

När vi flyttade in på Gåsvik, så fanns det bara en Akleja. En stor vit blomma, första året så fick jag mörkblå och svart Akleja av mamma. Den svarta har inte tagit sig så väl som den mörkblå. En Akleja har jag köpt själv. Först så tog det tre år innan den blommade för första gången och när den väl blommade, så tyckte jag att den inte var tillräkligt röd. Den heter ScharlakansAkleja, enligt beskrivningen så ska den bli 45 cm hög och vara Eldröd och gul. Gul är den, men eldröd, det vet jag inte om jag vill kalla den, men den är ju faktiskt ganska fin, trots allt!

Det som skiljer min Aklejaplantering ifrån mammas, är att medan jag har en och annan, lite här och lite där, så har mamma ett hav av Aklejor. I hop med Aklejorna så trängs en och annan Förgätmigej. Så ska jag också ha det. En vacker dag, innom en snar framtid!

 

 

Kommentarer