Problem

  Men inte med verktyg till trädgården. Snarare med sniglar och mygg! Jag har aldrig varit med om så mycket sniglar, alla sorter, som i år. Stora svarta, stora bruna, stora nästan genomskinliga, små randiga, små med skal och så stora med skal. Vad jag än lyfter på så kommer det fram ett gäng sniglar!


  Inte bara sniglar i massor har intagit Gåsviks mark, utan också myggor! (luftrummet helt ockuperat) Jag börjar undra om vi inte har minst lika mycket mygg som de har runt Dalälven. Dags för bombning snart? Och som Calle sa; om vi är något så när i närheten av Dalälvens mygg mängd, så lär det inte ta lång tid innan de bombar här! Många rika, inflytelserika människor som har sommarställe i närheten!

  På tal om verktyg att använda i trädgården, så fick jag något av min mamma förra, eller så var det kanske förföra året, en grej som man gör planteringshål med! I dag har jag planterat ut lite purjolök som stod i tidningskrukor och då finns det ingen bättre mojäng en denna för detta ändamål!


    Den gör de perfekta hålen för tidningkruksplantor! 12 krukor med purjolök åkte ned!


    Och mellan purjolöken sådde jag sallat. Jag är totalt värdelös på sallat. Min mamma däremot, hon rockar fett vad det gäller sallat. Alltid perfekta rader med perfekta sallatshuvuden och hennes isbergssallat hinner alltid knyta sig. Förra året så skördade jag sallat hemma hos mamma i November. Om jag skulle få uppleva det på Gåsvik så skulle jag nästan dö av lycka! Min sallat slutar alltid med att den blommar över och inte ens då så fröar de av sig så att jag får sallat nästa år! (Men hos mamma så självsår sig sallaten!)

  Det är inte bara sniglar och myggor som svämmar över Gåsvik i år. Aldrig tidigare så har jag sett så mycket konstiga smådjur. Förutom något som liknar pyttesmå, svarta gräshoppor så hittade jag den här, plus ett par till, av den här konstiga "fjärilen" i växthuset.


  Den är kanske inte ett dugg konstig, men det var första gången som jag såg den och polarna. Vacker på sitt sätt, men lite läskig kropp tycker jag!

  I morgon så ska vi montera staket runt köksträdgården, det håller ju inte sniglar och gräshoppor borta, men Råodjuren, Lilla My och Mr Spock, de ska jag i alla fall lyckas ut stänga ute ifrån mina grönsaksland!

Ha det gott!

Kommentarer