Målat, men inte klart

  Efter en väldigt lugn morgon, så kom vi igång ordentligt med målandet framåt klockan 12. Jag skrev i morse att jag skulle börja med kupan och Calle med gaveln vid Maddes rum, men vi kom båda fram till att det var trevligare att vara nära varandra, att ha någon att prata med.
  Ingen av oss är stora fan av målning. Målare är riktiga hjältar, tänk att pyssla med denna syssla 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan och 47 veckor om året! Jag har mycket svårt att tänka mig det! Men målare är ju liksom de som sätter pricken över i:et. Det blir ju så fint när de varit framme.'
  Lite synd var det att jag inte ställt in kameran och att jag inte hade fjärrutlösaren med mig upp på taket, för när vi kom till sidorna på kupan, upp mot där taket börjar bli väldigt brant, ja, då var det inget kul längre! Om vår granne kommit över då så hade han fått sig ett ordentligt skratt. Jag stöttade Calle som halvlåg över det extremt hala plåttaket och samtidigt som han nästan, medan han gled, puttade ned mig, som försökte agera stoppklosss åthonom. En syn för Gudarna!



  Färdigmålat (för dagen) och färdigfotat tog vi en sväng förbi växthuset och köksträdgården. Allt i trädgården får lida p g a arbetet på huset. Men det samma är verkligen nödvändigt. Redan när vi köpte huset 2008 sa vi att vi måste måla om och nu, 4 år senare så gör vi det äntligen. Att taket dessutom skulle vara bytt och kupan ändrad på, det hade vi inte med i beräkningarna, så det kan bli i bland!
  Vi kollade in Sallaten i växthuset och konstaterade att vi nog inte behöver köpa sallat på ett tag! Vitlöken växer så att det knakar och i morgon så ska jag hinna plantera ut både purjolök och Squashen, sen så håller vi tummarna för att den värsta nattfrosten är över. Jag tänkte också så sockerärter och brytbönor. Jag vet att det kan vara en aning tidigt med brytbönorna, men jag tar en rövare!


  All den vitlök som jag flyttade förra veckan, ser ut att ha klarat sig. Det glädjer mig mycket. Lyckas jag dessutom med de 30-35 lavendelsticklingar som jag satt, ja då vet jag inte vad jag ska ta mig till! Min lycka kommer att slå i taket. Hittills så ser alla Lavendlar ut att må bra. ( Finger crossed)
  I morgon lämnar vi ön för lite shopping på förmiddagen, eftermiddagen ska ägnas åt målning. Då är det knutvirke och vindskivor som ska målas. Kul att måla vitt som omväxling!
 
  När det gäller Sparrisen, så oroade jag mig över hur det skulle gå med råodjuren! Det hade jag inte mycket för. Hittills så har råodjuren inte visat det minsta intresse av sparris, sniglarna, de däremot har ätit upp säkert 5 sparrisar för mig. Hoppas att de håller sig lugna i natt, för i morgon så ska jag skörda min allra första skörd av sparris! Ser så mycket fram emot det!



Kommentarer