Jag gör nästan alla fel, ändå blir det ganska rätt!


När jag sår frön, så använder jag inte såjord. Jag kör välgödslat ifrån början. Jag använder inte pluggboxar. Jag har en, men jag tycker bara att den är besvärlig. Jag har inga små växthus, jag täcker mina krukor med gladpack. Och ändå så har allt, förutom Auberginfröna som jag tog ifrån en aubergin förra sommaren, grott och tar sig riktigt fint!
Inte har jag någon dyr växtlampa över mina plantor, jag har inte ens ett lysrör. Mina plantor får i stället trängas i ett på tok för litet söderfönster. Fast jag funderar faktiskt på att fixa en lysrörsarmatur, den skulle jag ju även ha nytta av när jag sitter framför fönstret och syr eller skriver.
Det kanske är ren röta att det går så bra, men det har nästan alltid funkat för mig, att göra det som jag tycker är lättast. Och det är för väl, för annars så hade risken varit överhängande att jag hade ledsnat på att odla. För mig är roligt = enkelt och kravlöst.
I söndags så sådde jag gurk- och squashfrön. I onsdags så hade inget grott, men i går så hade alla frön kommit upp och en del riktigt ordentligt också. Och inte hade jag några +25°C som odlingsanvisningen säger att man ska ha i rummet.



Jag har inte varit ute i trädgården och gjort det jag borde ha gjort, men det känns inget lockande. Just nu känns det som om tomten är en enda stor bassäng, det är så vattensjukt överallt. Jag har över huvud taget inte haft problem med vatten i köksträdgården tidigare, men i år så är där dyngsurt.
Ett tag så hade bassängen på framsidan nästan helt torkat upp, men efter senaste veckans idoga regnande så är den tillbaka.


Till min stora glädje så ser jag att bassängen i dag har sjunkit undan ganska så mycket, det har vi dagens soliga och varma väder att tacka för. Om det ville blåsa lite (ganska ordentligt) i natt, så skulle det nog hjälpa en hel del också.

Efter förra helgens tråkväder, så kämpar vi som galningar för att komma i kapp tidsplanen. Vi har nu en ny stor hög med tegel och annat takbråte på gården. Dags att beställa hem en ny container. Och i morgon, om vädret vill, så kommer högen växa avsevärt.




Kommentarer