F1 och Handarbete

Dagen började med Formula 1 ifrån Shanghai. Loppet blev ett av de mest spännande loppen som jag sett på länge. Tänk om alla söndagar kunde börja så bra? För om dagen börjar bra, så kan det väl bara fortsätta i  samma spår?
Efter tv'n så fick jag faktiskt lite nyttigt gjort. Jag sådde äntligen mina gurk- och squashfrön. Förra året så grodde alla fem gurkfrön, men en planta dog. Antagligen p g a dålig skötsel ifrån min sida. Det ska bli så spännande att se hur det går i år. Skörden förra året var ju också något över förväntan. Jag tror inte att jag ska hoppas på lika mycket i år, men nästan i alla fall!
Förra året så fick jag squashplantor av min mamma. Det brukar jag få och det brukar fungera alldeles förträffligt. Men inte förra året. Mamma hade köpt dyra frön. Jag tror att allt jag skördade förra året var en rund grön squash och den var inte ens god. Så, i år har jag köpt de billigaste frön jag hittade och nu håller jag tummarna för en rejäl skörd.


Innan lunch så gick vi ut i det fantastiskt fina vädret. Det är ju inte riktigt klokt hur vädret fluktuerar. Ena dagen snö och minusgrader. Andra dagen, solsken och så varmt så man var tvungen att ta av sig jackan.
Vi gick ut för att försöka rensa bort all ved som ligger  mellan våra två hus. Problemet är att det är så stora vedklabbar, så det är inte bara att stapla. Först måste vi hugga ned den. Sen ett annat problem, björkstammen som jag använt som huggkubbe, har blivit så dålig, så den funkar inte att använda längre. Som tur var så hittade vi två kubbar som blev lagom höga när vi ställde dem på varandra! Portabel blev den också och det är ju inte illa! Medan Calle högg, letade jag vedträn som var lagom stora redan ifrån början, och så började jag stapla. Eftersom det i går var Calles tur att få ryggskott, så orkade hans rygg bara med en timme, men på den tiden hann vi ganska mycket. Jag tog över när Calle slutade och fortsatte ett tag till.




Nu har vi ved utanför dörren som räcker i åtminstone två veckor, troligen längre nu när man inte behöver elda så mycket för att hålla värmen.

Inne igen så blev det en snabb lunch och sedan fortsatte handarbetandet. Den här gången var det sänggaveln som skulle göras färdig. Förra helgen sågade Calle till plyfan, i onsdags så fäste jag fast skumgummit på plyfan så jag hade bara tyget kvar. Det är så kul att tapetsera. Jag måste se till att skaffa lite nya verktyg. Mina gamla verktyg brann upp i en bilbrand 2006 och jag har inte gjort så många tapetseringsjobb sedan dess, men när jag håller på så känner jag att jag verkligen saknar det!






Vi har så dålig belysning hemma, så jag var tvungen att använda pannlampa. Tyvärr så hittades aldrig våra bra pannlampor så jag fick nöja mig med en gammal tung sak med mycket dålig resår!

Jag är jättenöjd med resultatet och så här ser den ut på plats. Man ser inte mycket av den, men i alla fall lite!


Nu är det dags att gå upp och lägga sig. Det är ju ny arbetsdag i morgon. Ska upp tidigt, jag och Whoopi åker med 5-färjan.
Sov så gott!

Kommentarer

Skicka en kommentar