Det händer saker på Gåsvik

Jaja mensan! Vi byter tak i sommar, så aldrig mer läckande tak!
I morse började vi att riva taket på takkupan, den ska byggas om en aning, bara så att vi får ståhöjd i klädkammaren.. Att byta tak är inte gratis, så det är en himla tur att man är gift med en snickare så vi slipper anlita hantverkare till allt.


Det sägs, att den gamla farbrorn som bodde här förut, var snickare. Och det är möjligt att han var det och att de inte hade det så fett ställt. För när Calle först började lyfta bort takteglet på sidan om kupan, så fanns där inget takpapper. Egentligen är det inget att förvånas över. Det var faktiskt ganska vanligt att man byggde så förr. Det som oroar en, det är att det inte finns någon ströläkt under bärläkten. (Och för er som inte vet vad strö/bärläkt är, ströläkten är de tunna pinnarna som "står", bärläkten är de tunna pinnarna som "ligger" på ströläkten och bär upp teglet.) När man bara har bärläkt och det kommer in vatten under takteglet, så stannar vattnet kvar och sakta men säkert letar sig in under taket. Och voila, det är så fuktskador uppstår!

Vid Calles ben ser man att det saknas takpapp och ströläkt
När hela takarbetet är klart så kommer Gåsvik se ut som precis ny. Nya fina vita vindskivor, som inte sitter på trekvart.


Inga ruttna takstolsfötter!


Och garanterat vädertät.
Men det är inte bara på huset som det händer grejor. Det växer i rabatterna också.
Jag var ju lite orolig över hur min löjtnantshjärta skulle klara sjön som uppstår i rabatten varje vår. Men den ser verkligen ut att ta sig riktigt bra!


Scharlakansaklejan, som jag sådde för tre år sedan och som jag såg blomma först förra sommaren, den ser väldigt välmående ut i min "barnkammare". Jag ska se till att plantera ut den snart, för lådorna som jag kallar för "barnkammare", de ska bort.


I köksträdgården är det ännu inte mycket som visat sig, men två små sparrisar har börjat titta upp!


Jag trodde inte att jag hade en endaste krokus i trädgården, men jag har faktiskt hittat två stycken! Och inte på samma ställe. Jag har även hittat Scilla, det är jag riktigt glad för. Nu ska jag bara flytta den till gräsmattan på framsidan och hoppas att den sprider sig riktigt ordentligt!

Kommentarer

Skicka en kommentar