Vasaloppssöndag

Så var Vasalopppssöndagen nästan över. Vackert, men kallt väder har det varit i dag. Och inte har man varit ute och insupit D-vitamin. Nä, framför TV'n har man suttit mest hela dagen, men älskar man Vasaloppet så gör man. Någon gång ska jag, om inte köra det själv, åtminstone vara där och kolla det live
Vi var med helt ifrån början, dukade upp med en härlig frukost gjord på rester ifrån gårdagens middag + äggröra. Lunchen intogs också framför Vasaloppet, men då hade segrarna, både på herr och damsidan gått i mål. Grattis Jörgen Brink och Vibeke Skofterud till segrarna och rekordtiderna!


Ja, och när Eliten gått i mål, då vill man ju kolla på och höra vad "Blåbären" har att säga om racet. Och efter längd kommer utför, sen har vi skidskytte, först herrarnas jaktstart, Grattis Carl-Johan Bergman till silvret. Ja och sedan var det handboll på tv'n. Sporten tar aldrig slut och det är ju så himla kul att kolla så man blir helt enkelt sittande hela dagen!

Men medan man kollar sport på tv, kan man alltid klippa klart stackars Whoopi som har fått se ut som ett lejon/pudel i en hel vecka. Stackars Whoopi för att hon inte gillar att bli klippt, även om hon tycker att det är skönt att bli av med tovorna, så avskyr hon saxen och rakmaskinen ungefär lika mycket som jag avskyr pesten!

Långhårig


Halvt färdigklippt
Färdigklippt, eller åtminstone nästan färdig
 Vad mina frösådder anbelangar, så går purjolöken över förväntan, Auberginerna går inte alls, eller, gror inte alls just nu. Jag får kanske köpa frön till Auberginer. Eftersom purjolöken gror bättre än vad jag hade hoppats på, så ska jag så fler frön nästa helg.


Eftersom det bara var två utav 5 chilisorter som grodde, så gjorde jag ett test med en sort utav de som inte grott. Jag la dem på en blöt bomullspad och nu så har de grott! Jag får peta ned de fröna i jord och hålla tummarna för att de fortsätter att växa!


De sorter som grodde ifrån början måste planteras om, jag får skriva upp det på min "to do" lista!


I morgon är det måndag och arbete. Tisdag är en dag att se fram emot, då är det Bikurs igen. Vi närmar oss nu avslutningen av kursen och uppstarten av vår Bigård med stormsteg. Tisdagens kurstillfälle är det 7:e. Bara två "lästillfällen" kvar. Det tionde tillfället ska vi träffas på en Bigård när den ska startas upp. Ser fram emot det.


Kommentarer

  1. Hej Monzan!

    Lite svar angående inhägnaden av grönsakslandet. Jag har hägnat in med bärnät, för hönsens skull. Eftersom jag täcker med löv så är det ett paradis för dem att sprätta runt i. Ibland tar de sig in i alla fall och det är inte mest hållbara inhägnaden men vi ska bygga växthus på platsen och jag vill inte lägga ner för mycket tid på att stängsla innan dess. Vad det gäller rådjur har jag hört att man behöver ett stängsel på 1.80 m i höjd för att hålla dem utestängda. Jag har dock inte sett några inne i grönsakslandet här men vill de så...

    Ha det fint!

    Anna

    SvaraRadera
  2. Åh, så smart. Ska också testa det där. Har en chilisort och en paprikasort som vägrar gro. Ska göra som du. Har du lust att berätta lite mer hur du bär dig åt? Tänker bevattning och hur du förvarar bomullsrondellen. Hur fuktig ska den till exempel vara?

    Tack för kommentaren du lämnade hos mig :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar