Pelargoner och Purjolök

Att hugga ved var inte det enda jag gjorde igår. Även Pelargonerna fick sig en omgång. Mina Pelargoner har sett bedrövliga ut, så det var hög tid att ta tag i dem. Konstigt nog så tog jag inget kort på dem när de såg som värst ut. De är bara lite hemska här!


Fina blev de, och många sticklingar blev det också. Nästa vecka tänkte jag börja tillföra lite näring när jag vattnar de gamla blommorna.



Många och många. Om man jämför med en del trädgårdsbloggar som jag läser, så är mina 7 sticklingar inget ting. Tyvärr så vet jag inte vad det är för sorters pelargoner som jag har. En, som jag fått av min mamma, är en Langeland Rosenpelargon. Det vet jag för att mamma satt en pinne med namnet på, men det är också allt. Den andra pinnen som man ser på den här bilden, talar bara om vilken färg det är på blommorna.

Jag planterade om de purjolökarna som växt till sig mest och sådde fler frön. Fröarbetet tog ett himla tag eftersom jag har tagit rätt på egna frön. Alla små "blommor" innehåller inte frön, men de som har frön, har 3-4 frön i varje kapsel.


Jag lägger dem i en sil och rör runt. Tyvärr så är hålen i min sil för stora så fröna och skräpet åker igenom. Så sen får jag plocka frön i frön diskbänken, där allt hamnar.


Förutom de här fröna så har jag säkert dubbelt så många till att ta rätt på.

Kommentarer

  1. Det är mycket pyssel med frön och planteringar men kul är det.
    Jag kommer inte att så mycket i år. Detta hus har så smala fönsterbrädor och de ockuperas ofta av katterna. I fjol åkte ett par sålådor i golvet p.g.a. katterna och det mesta gick till spillo.....
    Annat var det i förra huset. Då kunde jag utan problem dra upp ca 1000 plant varje år.
    Fina pelargoner du har. De med flikiga blad ser ut som tulpanpelargoner, jag har själv en sådan.
    Kram och lycka till med odlandet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar