Väderomslag



Vad temperaturerna kan skifta snabbt!
I går när jag gick och la mig, så var det fortfarande +°. Inte många, bara två, men ändå, det är +!
Och så när jag kom ut till bilen och fick i gång den, så visade termometern på -8°, när jag kom ned till depån så visade den -10°! (Depån ligger i ett riktigt köldhål).
Tomningen till Bålsta och första turerna Bålsta-Arlanda och Arlanda - Bålsta gick utan problem. När jag, på returen, Bålsta - Arlanda, närmade mig Sigtuna (Ca 10 km ifrån) så visade termometern 0° och så började det regna. Och som vi alla vet, regn och kyla är inte kul.
Vägarna var ju fortfarande "på fel sida" nollan. Konstigt nog, så tog jag mig hela vägen till Märsta innan halkan slog till, men som den slog till!
Ifrån Märsta upp mot Arlanda så hamnade jag bakom en av våra ledbussar. Och vilka problem han hade. Först så fick han stanna vid en hållplats i uppförsbacke för att släppa av passagerare och redan där såg man att det inte skulle gå bra. Bakvagnen slängde och han hade inget driv. Nu började jag inse att det kanske var dags att stoppa all trafik tills halkbekämparna varit ute och gjort sitt.
Vid en backe strax före Cargo City så var det ohållbart för ledbussen att köra vidare. Som tur var så finns där en informationsficka som han kunde stanna vid. Efter som jag hade en kortvagn och fortfarande hyfsat fäste så plockade jag upp hans passagerare och vi kunde krypa vidare mot terminalerna.
Vid flera hållplatser och vid utfarter så var det svårt att hålla bussen på vägen och beslut kom ifrån Trafikledningen att vi ställde all trafik. Som tur var så var jag framme vid terminal 5 och kunde släppa passagerarna där och där ifrån så är det ju inte jättelångt till någon annan terminal. Dem det var mest synd om, var de passagerare som var på väg till jobbet, de som skulle längre, till SAS hangaren och Halmsjöns hållplatser. Det kan inte ha varit lätt att gå dit i vädret som rådde och jag tror att halkbekämparna satsade på att få bilvägarna farbara innan man halkbekämpade gångvägarna. Hoppas ingen ramlad och gjorde sig illa.
Om man ska se något positivt med vädret, så är det att jag tror alla passagerarna tackade för att jag hjälpt dem fram till flygplatsen och för att jag kört så lugnt. Det är alltid lika kul att få tack och höra att man kör bra!

Den här bilden har jag lånat av Märsta.nu och den vägrar att
lägga sig i mitten.















Under förmiddagen så stoppades all trafik i Märsta, Väsby och Vallentuna under ungefär 1 1/2 timme. Jag tror inte jag hört en enda passagerare klaga över det, trots att det var under rusningstid. Jag tror de flesta är glada för att vi kör försiktigt och inte orsakar några olyckor. För olyckor, det har det i dag varit gott om i trakterna runt StorStockholm.

Kommentarer