Sådd och annat

I fredags var jag duktig. Jag sådde en hel del. Bl a sådant som jag ska prova vintersådd på. Har aldrig provat vintersådd, så det blir intressant att se hur det går.
Det jag har sått och ställt ut, är bl a Persilja, Akleja, Jätte-Vallmo, Jul-rosor, Blåklint och HöstAnemon.


Hoppas att de står bra där jag har placerat dem. Jag tror inte att de kommer få för mycket, för stark sol, men man vet ju aldrig.

Jag har också sått sådant som jag kommer låta vara inne. Det jag sått är Aubergine, det ska bli riktigt spännande, för det är frön som jag tagit ifrån en Aubergine, som jag skördat i mitt eget växthus. (Även fast det inte var jag som drev upp plantan som frukten kom på) Purjolöken, som också får stanna inne, är också egna frön. Jag håller tummarna för att det ska funka. Fröna kommer ifrån de här fina blommorna.


Ute i hallen hittade jag en bytta med små Påskliljelökar. Sådana som man köper i en kruka på våren för att få lite fint inne, innan man planterar ut dem. Tyvärr så kom jag aldrig så långt som att plantera ut dem. Förhoppningsvis så får vi i alla fall njuta av dem inne, även i år.


De hade faktiskt redan börjat växa, men de var inte direkt gröna efter att ha stått i ett mörkt hörn i hallen. I morse när jag tittade på dem så hade de börjat få lite färg. Vad lite ljus kan göra för klorofyllet!

I går så var det ju Mello2012. Vi skulle äta gott. Kräftor, allt för att jag skulle få bra byttor att så i! Man får passa på att slå två flugor i en smäll, när man väl kan!



Till kräftorna blev det en god Rioja,  machesallad, tomater, en rostmacka och hemmagjord Aioli. Om jag får säga det själv, och det får jag, så är jag lite av ett proffs på just Aioli.
I dag så var det promenaddags. Och vilken promenad det blev. 4,4 km på 1h4min. Jag tror aldrig att jag varit med om en värre promenad. Vi gick vår vanliga runda.
Först var vi som Bambi på hal is, när vi kom in i skogen så började det gå riktigt tungt. Det var 2 steg fram, ett steg tillbaka. Glida åt höger, trampa snett och sjunka ned i djupsnö.




Det känns nu, efter stretching och en dusch som om jag kommer få det riktigt svårt att gå i morgon, men å andra sidan, vem bryr sig. Jag ska ju sitta i en buss. Och kan ni gissa vad jag fått för tjänst? Jo, jag har fått 1654 igen. Bra, för då kan jag ta mina måndagsbilder på samma ställe.

Jag önskar att jag kunde visa er min dataskärm, i vänstra nedre hörnet ser det ut som Norrsken, men det är det inte, det är bara Calle som rengjort min dator. Han är så gullig.

Kommentarer

  1. Härlig helg Monica, kul med vintersådd och din aioli är god :) kram Lisa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar