Mat och Bin

Så här dagen före arbete så har Calle och jag tagit det lugnt, bara gjort det nödvändigaste. Som att handla för Calles matlådor.
Som jag skrivit tidigare så fick vi ju en lergryta i Nyårspresent av Bästa Syster, hon hade ju hört av Calle att han ville ha en och man kan lugnt säga att Calle älskar att laga mat i grytan. Förra veckans matlådor innehöll kyckling tillagat i grytan, kommande veckas matlådor innehåller tjocka revbensspjäll, också tillagade i grytan. Calle hade gjort revbensspjäll en gång tidigare och då tyckte jag att smaken var för tam, så jag fick Calle att lägga till lite chili och man kan lugnt säga att det gjorde susen.
Tidigare har vi hällt bort skyn som blir i grytan, men i dag så valde vi att göra gräddsås av skyn. Den blev dundergod!




Medan Calle gjorde revbenen klara för ugnen så lagade jag lunch. Soppa i dag igen! Jag älskar soppa och just nu är jag inne i ett riktigt soppstim! Jag hade redan i fredags köpt hem sparris, så det fick bli sparrissoppa med bacon och champinjoner. Jättegott, men inte lika gott som sist jag gjorde soppan. Jag borde faktiskt börja skriva ned hur jag tillagar maten, för det blir liksom aldrig likadant!


Även om det mesta av revbenen gick åt till matlådor, så hade Calle gjort så mycket att det räckte till våran  middag. En sallad, köttet och såsen och en liten klick Bearnaisesås, mums, vad gott!


Nu är det snart dags att gå och lägga sig, jag ska, som alla andra arbetsdagar, upp före tuppen, men först så ska jag hinna titta på ett program på tv och sen börja förbereda mig för nästa veckas roligaste händelse; på tisdag är det kurs! Bikurs! Och nästa lördag åker vi och handlar Biutrustning och hämtar hem den tomma kupan. Jag längtar redan nu till på tisdag och sedan vill jag att det blir lördag på en gång!

Kommentarer

  1. https://www.ica.se/Recept/het-linssoppa-med-kokosmjolk-713455/
    Soppa är jättegott.
    Här får du länken till en riktigt het soppa. Gjorde den nu ikväll. Kan tänka mej att det skulle va gott med kycklingbitar i. Jag ska äta den med lite turkisk youghurt. (har ingen koriander)

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut! Spännande med bina :) så hörs vi om det vi sa på luren :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar