Strömavbrott, Så mycket bättre och Julstäd

I går kväll så hade vi strömavbrott. Rätt så länge faktiskt. Då, när det är ett långt strömavbrott så börjar man tänka, hur skulle man klara sig om det riktigt brakade sönder och de inte lyckades laga det på flera dagar?

Ja, vi är nog ganska väl förberedda på ett sådant haveri. Inte nog med att vi har en rörspis, som i princip värmer hela gamla delen av vårt hus, ett litet torp, så har vi vedspis och gasspis i köket. Inga problem där att kunna laga mat! Och vatten till att spola toan, ja, är det ingen snö ute så får man väl gå ned till sjön för att hämta vatten eller dränera regnvattentunnorna!

Strömavbrottet höll i sig längre än vad vi trodde att det skulle göra, men vi fick i alla fall tillbaka elen innan det var dags att slå på tv'n för att kolla "Så mycket bättre", trodde vi ja, för strax innan det började så försvann elen igen, men den här gången var det bara en luring. Elen var tillbaka till programstarten. Elen lyckades stanna hela programmet och precis när programmet var slut så försvann elen igen, ytterligare en luring!

I dag så har vi städat, vi har gjort en riktigt grundlig storstädning. Alla golv har dammsugits och skurats,  vi hittade en citrondoftande såpa, så nu luktar alla golv gudagott, badrummet har skrubbats noggrant, det är nästan så att Calle har fixat badrummet med en tandborste!
Juldukar och julbonader har åkt fram. Ljusstumpar har sorterats så nu är vi redo att stöpa ljus nästa helg!
Det är så tillfredsställande att bara sitta och beskåda allt nu!



När man fixar och donar så kommer man på saker. Eftersom vi eldar med ved så behöver vi något bra ställe att förvara veden inomhus, så vi har kommit på att vi ska slänga ut skåpet som står till vänster om rörspisen, göra en högre och djupare bänk där vi kan ha ved under.


Allt vi förvarar i den bänken är tändkuddar och dem ska vi göra en specialhylla åt! Vi kommer få in ved som räcker i nästan en hel vecka, så om man fyller på på söndagen så har man ved åtminstone till fredagen. Det är skönt, för det är jobbigt att komma hem ifrån jobbet efter mörkret lagt sig och behöva gå ut och hämta ved, jobbigt eftersom vi inte har något ljus i vår vedbod! Korkat, jag vet, men vi har inte hunnit fixa det ännu!

Söndagen har inte enbart ägnats åt städning, jag har hunnit med att göra lite luffarslöjd också! Vi har länge saknat krokar i klädkammaren och så hittade jag en gammal dubbelkrok som jag gjorde för flera år sedan, när jag satt upp den så insåg jag att det behövdes fler krokar, så då slängde jag ihop en med fem krokar på. Den är inte alls lika fin som dubbelkroken, men den duger att hänga kläder på!


Ute har det inte blivit mycket gjort, men lite har vi i alla fall gjort! Vi har nämligen spikat fast takpappen på ett av uthusen. Den hade blåst upp och inget konstigt med det, då Calle upptäckte att de inte använt en enda spik för att fästa pappen!

I morgon så är det åter arbete och på tisdag så är det bikurs igen! Det ser vi fram emot! Synd bara att jag satt upp fel tid, jag skrev att jag kunde arbeta till 1800, fast egentligen så skulle jag inte sluta senare än 1745, så, nu slutar jag 1803 och kursen börjar 1815 och jag har ungefär 1 1/2 mil att åka! Det blir att komma sent. På onsdag så ska jag försöka hinna med IKEA, jag saknar ljus, alla slags ljus och grannen  behöver också ljus så jag passar på att handla åt honom också!

Kommentarer