Trädgårdsarbete

I natt slog frosten till mot ön, så en syssla som jag tänkt utföra ganska länge nu, passade alldeles utmärkt att göra i dag. Jag har grävt upp mina Dahlior. En utav dem hade faktiskt knoppar, vet inte hur rådjuren lyckats missa det, men det hade de alldeles uppenbart. Tillsvidare så står de i växthuset, men de ska flyttas i helgen, har bara inte listat ut vart de ska förvaras. (Jag har låtit den med knopp vara med hopp om att knoppen kanske slår ut)


Och på tal om rådjur så stod de på tomten när jag gick ut för att gå till växthuset. De tog tre kliv in i skogen och stannade och bara stirrade på mig, ungefär som att de var arga för att jag kom och störde dem i deras ätande! Och ätit har de gjort! I dag var det krassen i kökslandet som var uppäten. Det värsta är inte att de äter, utan att de lämnar sådana fula stjälkar kvar.


De har även varit på ett av äppelträden.  Och där så har de lyckats bryta av en gren så det är ett stort fult sår där grenen skulle sitta.



Just nu så lyser nyponen röda. Har haft funderingar på att ta rätt på nyponen och göra egen nyponsoppa. Min farmor gjorde alltid det och den var extra god och extra "stickig". Jag har googlat på egen nyponsoppa för länge sedan och då hittade jag inget recept. Kanske är dags att googla igen.


Innan jag gick in så tog jag och katterna en sväng i skogen. Det blev några trumpeter, trattar och gulingar. Det passar alldeles utmärkt till dagens middag.


Har bestämt mig för att göra en äng på ett ställe på tomten som inte används till något speciellt. Det kommer nog inte att bli en vanlig äng, för jag har bara tagit frön som jag har gått om och blandat. Det är Aster, Ringblommer, Allium, Prästkragar, Blåklint och Vallmo. Det kan bli spännande att se vad som växer nästa år.




Kommentarer