Svamppromenaden

Svamppromenaden i går blev precis så härlig som jag hade hoppats på! Inte för att det blev några stora mängder svamp, men solen sken på oss och det var inte för blött i skogen.
Den största mängden svamp hittade jag redan efter mindre än en minut, då fattar ni hur nära jag har till skogen! Man kan säga att svampen, och det är inte vilken svamp som helst, utan det är Svart Trumpetsvamp, växer ett världsrekord tresteg i från vårt hus! I min smak och tycke en utav de absolut godaste svamparna.


Medan jag satt och plockade av trumpeterna så hittade mamma och pappa ganska mycket, men alldeles för små trattisar, så de lät de flesta stå kvar och så gick vi till den andra skogen vid huset.
I den andra skogen hittade vi både trumpeter, trattisar och gulingar, men fortfarande inga stora mängder och inga stora storlekar.



Med på hela skogspromenaden, hade vi, förutom Whoopi, den ständigt talande Mr Spock. När han går med på skogspromenader är det som om han alltid vill att vi ska veta var han är. I dag så gick han nästan hela promenaden själv. Han la sig bara en kort stund på mina svampar!


Förutom de ätliga svamparna så finns det vackra svampar, som den här Gift lila saken. Undrar om den är giftig eller om den ser ut så för att skrämmas?


Och så här såg all svamp ut, när jag hällt ut den på bordet!





Kommentarer

  1. Men så grymt!!
    Vilken lycka att få så fin svamp….

    SvaraRadera
  2. Ja, Lotta, det är verkligen lycka! Är du ledig någon vardag? Jag är ju ofta ledig mitt på dagen, om du vill ut och plocka svamp!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar