Löjtnantshjärtan och Blåklint

När jag och Calle flyttade ut till våran ö, bodde vi hos Calles pappa och hans fru Nettan. Vi bodde i deras verkstad/förråd. Utanför det så är det en liten slänt och den var ju jag tvungen att sätta spaden i, bl a så planterade jag en löjtnantshjärta som jag fick av min mamma.


Från det att jag planterade den 2007, så har den vuxit till sig och blivit stor och fin. I dag så var det dags för den att delas. Nettan tog två delar av den och planterade på andra platser i deras trädgård och jag tog också två delar, som jag nu har planterat i vår trädgård. Trots mina två och Nettans två delar så blev det mycket kvar av orginalplantan.


Hoppas att de kommer att trivas där jag nu har satt dem, är lite orolig för att det kan vara för blött där på våren. Men om de inte klarar sig så får jag väl ta nya delar av orginalplantan och då välja ett annat ställe av trädgården att plantera dem på.

När det var dags för fotograferingen av löjtnantshjärtat så var jag tvåungen att kolla in blåklinten. Den ser lite larvig ut, för tack vare rådjuren så står den helt själv, står föresten, den mer eller mindre ligger faktiskt ned. Fin är den och de blommor som blommat över hade en hel del frön att dela med sig av. Jag vet inte om sådd blåklint brukar självså sig, så jag tyckte att det var lika bra att plocka in lite frön.



Kommentarer