Söndags mys med regn

Regnet kom till baka och det med råge, det är jag jätteglad för, för det hade börjat bli väldigt torrt i trädgården och skogen ska vi inte tala om. Och om det är torrt i skogen, ja då växer ju inte våra svampar som vi så gärna vill ha! En annan sak som jag jag har funderat och kanske oroat mig lite över, är hur vår brunn mår. Jag har ingen aning om hur djup den är, eller hur mycket torka den klarar av. De tre tidigare somrar som vi bott här har det regnat betydligt mer och då har jag inte oroat mig något alls.

I morse så kom Mr Spock in och skrek, Calle trodde han hade släpat med sig en orm eller något annat byte in, men det var nog så att han ville tala om för oss att han hade ont för när han gick vidare så såg jag hur han haltade. Senare så hittade jag honom sovande i växthuset och när jag pratade med honom så kom han inte som han alltid gör. Jag har arbetat ganska mycket i växthuset och Mr Spock har inte lämnat fåtöljen som han ligger i på hela dagen. Två gånger så har han bytt ställning. Vi får hoppas att det inte är något allvarligt och att han är på benen igen.

Här gömmer sig Mr Spock bland Gurkor och Tomater

Som jag skrev tidigare så har jag spenderat mycket tid i växthuset, inte för att det finns så mycket att göra, mer än att binda upp gurka som växer hej vilt, men det är ju så himla mysigt att bara vara där.  Och så måste jag ju skörda. Jag har skördat gurkor, 5 st i dag, flera sorters chili och så några rädisor. Totalt så har jag nu skördat över 4 1/2 kg gurka. Jag får ta med mig till mamma och pappa i morgon, för Calle kommer inte kunna äta upp alla och dessutom så får han nog skörda 4-5 till gurkor i veckan.
Tomaterna, ja där är det en helt annan femma. Vi har, hittills, skördat 4 små tigerrandiga och 2 st oranga tomater och i kväll så delar vi på den första "vanliga" tomaten som mognat.

Min Gurkdjungel

Tomaterna, som jag glesar ur och glesar ur, allt för att frukten ska mogna

På framsidan, så har ju Råodjuren tagit alla Astrar och LejonGap, men i köksträdgården så har de låtit Astrarna vara, men tagit LejonGapen. Jag undrar varför de inte tagit Astrarna, de kanske inte är goda? Men om de inte är goda, varför äter de upp dem på framsidan? Jag tror att de inte vill att min framside-rabatt ska blomma och se välkomnande ut för våra gäster.

Ynklig Aster  i kökslandet
För några veckor sedan så undrade jag om någon visste vad det var för frukt jag hade på en buske, Chili eller Paprika, i dag så vet jag, det är Chili och min mans mun har brunnit i dag. Alltså, den var inte jättestark, men om man tar tuggor som Calle gjorde, ja, då brinner mun efteråt!


Helt klart Chili!


Kommentarer

  1. Men så härlig djungel du har...gillar när det är lite busigt sådär...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar