Världens mest älskade Gurka och världens mest hatade odjur!

När det gäller gurkodling så är jag långt efter min moster, hon har redan börjat skörda, jag tror till och med att hon gjorde det före midsommar.
Mina gurkor, de är starkt på gång, men det dröjer säkert en vecka innan första kan skördas. Fin är den dock, så fin att ni här får två bilder på den!













Chilin växer också bra, stora härliga frukter är det på den. Paprikan har inte satt några frukter ännu, men den blommar för fullt, så nu dröjer det nog inte länge tills den dignar av små paprikor. Tomaterna växer så det knakar, jag hinner knappast med att tjuva dem. Alla tomatplantor blommar, det är tomater på alla i planteringsbäddarna, men ännu inga tomater på tomatplantorna som står i krukor. Vallmon, sparrisen och min "egen" Chili och paprika växer också bra. Det är så himla underbart att gå in i växthuset och titta på all växtkraft.













Synd att det inte är lika roligt att titta ute, på planteringsbäddarna. Rådjuren har varit tillbaka, Råodör verkar inte funka särskilt bra. Förutom att de har varit på potatisblasten igen, så har de den här gången rivit upp en squash och ätit av alla utom 1. Hoppas att den är planterad så att rådjuret inte tar den också!
Squashplantan som var uppriven har jag planterat om och vattnat rejält, jag hoppas verkligen att den klarar sig.










Jag har hört någonstans att fårull är grejen som håller rådjur borta, så nu har jag ullat min squash, återstår bara att se om det verkligen hjälper. ( Jag kanske har varit för snål med ullen? Vad tror ni? )

Squashen som jag återplanterat









Utomhus är det i alla fall tre saker som växer och som hittills fått vara ifred för rådjuren. Sparris, purjolök och gullök. Lite av den gula löken, har jag, helt i onödan planterat i mitt kåltält, efter att den mesta av kålen dog. I tältet har jag också planterat rädisor för i tältet så vet jag att de får vara i fred för rådjuren!



Kommentarer