Besök av Bästa Syster

Och det är alltid lika kul! Det kuligaste med besök av syster är att hon alltid tar med sig sin kamera, var hon än går och det inspirerar mig att göra likadant.
I dag medan jag och Calle hjälpte grannen med deras pumphus så tog syster och Whoopi en promenad. Resultatet av den promenaden blev den här fina buketten.


Den står nu utanför mitt fönster och gör mig glad!
Inspirerad av min syster så tog jag vår kamera och gick ut och fotograferade på tomten.


Jag vet att många tidiga Pionsorter nästan redan blommat över i Märsta, själv så har jag ingen riktigt tidig Pion, måste köpa det till nästa vår. Det här är i alla fall den knopp som kommit längst hos mig.

I år så händer mycket för första gången i min trädgård, bl a så är det första gången som Liljekonvalj blommar här. Det är inte några mängder av blommor, så de får stå kvar ute och vara fina. En annan sak som kommer att blomma för första gången i år är Irisen. Irisen i min framsiderabatt kommer ifrån systers gamla trädgård.

Jag har ju tidigare konstaterat att rådjur = odjur och att det delvis beror på att de ätit upp alla, eller i alla fall nästan alla mina allium, men åtminstone en klarade sig och blommar så vackert som bara en Allium kan.



Förra året på min födelsedag, så fick jag fyra Dahliaknölar. Ivrig som jag var så startade jag dem lite för tidigt och de blev ganska rangliga och fula, alla blommade någon gång under sommaren men inte så mycket som man önskar. På hösten grävde jag upp knölarna och la dem till vinterförvaring i en papperskasse i vår lagom svala tvättstuga. Tyvärr, så hade vi en översvämning beroende på fryst avlopp i tvättstugan i vintras, men som tur var lyckades jag rädda två av knölarna. I år är de allt annat än långa och rangliga, man skulle nästan kunna kalla dem det motsatta; korta och knubbiga!


Men den ska i alla fall blomma! Till de här två knölarna som jag lyckats rädda, hittade jag en påse med Dahliafrön, Oktober 96 stod det som sista datum på den, jag slängde fröna i en kruka med jord och tänkte som så; kommer de så kommer de, annars så får det va! Fyra frön grodde, tre överlevde att planteras ut, det ska bli kul att se hur de blommar. Jag hoppas på något rött och kanske något rosa!

Nu har Sockerärtorna, den gula löken och potatisen börjat växa riktigt bra. Tråkigt nog så kan jag inte säga det samma om kålen. Den enda kålen som växer bra är den röda Brysselkålen. Jag vet inte ens om jag har någon Blomkål och vitkål kvar. Vet inte riktigt vad som händer i kåltältet, men plantor bara försvinner och det är inte något mycket sniglar där inne. Ska försöka få tag på några nya plantor av Blomkål, Vitkål och Broccoli, för det är liksom den kålen som är roligast!


Jag har vattnat landen rejält i kväll och i morgon, innan jag åker till Märsta och arbetar, så ska tomaterna, gurkorna, de som är kvar, få sig en rejäl slurk med vatten. Veckan som kommer har jag inte särskilt bra arbetstider, så jag får lita på att Calle vattnar när jag ber honom om hjälp.




Kommentarer

Skicka en kommentar