Och så lite handarbete

Så här i odlingstider så var det ett tag sedan som jag la någon längre tid på spinnrocken, men i kväll så har jag lagt väl en timme. En timme full av frustration, för så här är det; det finns ull som man gillar, och ull som man inte gillar.

Jag har kommit fram till att jag gillar billig ull. Vet i och för sig inte vad ullen kostat för jag har fått den. Men den här ullen är otvättad, luktar får och är fet. Jag försöker i möjligaste mån spinna med den utan att först tvätta den, men när det är för mycket skräp i den så är man nästan så illa tvungen. Den är skön att spinna med, händerna blir härligt lena av fårfett!
Den dyrare ullan däremot, en blandning av merino och silke, den luktar inte något, händerna blir torra och den går av. I nästan en timme har jag hållit på, och från att ha varit så här mycket på spolen när jag började:






Så är det inte mer än så här när jag känner att jag spunnit klart för i kväll:

Det känns som om man, när ullen går av, får dra ut nästan allt man spunnit för att komma igång på nytt. Min korg på golvet är snart full av 20 cm ulltrådar. När jag är klar med allt det här så ska jag karda trådarna igen och spinna dem ihop med annan ull som gått av.

Den billiga ullen, billig för att jag fått den, den gick jag i mellan med när jag höll på med spole nr två och frustrationen växte sig allt för stark. På bara ett par timmar så hade jag kardat och spunnit 100g garn, som jag sedan stickade en sjal utav. Sjalen blir härlig i vinter när det är kallt och jävligt på bussen.
I alla fall så blev jag till slut klar med spole nr två och började på spole nr 3. När 3:an är färdig så ska de tvinnas till ett tretrådigt garn och tillsammans med det blåa merino/silkes garn som jag redan är klar med, så blir det två par tumvantar, ett par till Calle och ett par till mig!

Kommentarer